Social structures of research intelligentsia, in particular achievement-oriented interests and attitudes, level of achievement as well as selected working and living conditions. Topics: Technical degree earned; academic graduation; appointments, functions and honorary titles; supplemental qualifications; course of path of education from school to college; practical year before studies; studies abroad; current further education and objective sought; work task; professional position; time expended for technical tasks, qualification, management duties, teaching activity, social work and for scientific-technical work; agreement of qualification level and requirements of job; exploitation of capacity to achieve; professional goals sought (scale); structuring scientific-technical work (scale); weekly overtime; degree of publication opportunities; number of publications; possibility of patent registrations; number of patent registrations; innovator activity; attending technical conferences; presentation of research results at technical conferences; experiences abroad; level of forms of result; level of device equipment at work; availability of existing research technology; change of research technology in the last 5 years; importance and availability of sources of information for dealing with the work task; necessity and opportunity to introduce one's own concepts in decision-making processes (scale); degree of expression of characteristics of job atmosphere; influence of leader; importance and expression of occupation characteristics (scale); sense of well-being in work collective; stand and opinion on members of research intelligentsia (scale); importance of selected cultural activities; interest in cultural questions and selections; preferred leisure activities; party membership; participation in social organizations; honorary social functions; time expended for social activity; qualification of parents and partner; degree of one's own professional employment and of partner; personal shift work and that of partner; influence of parental home on education path; length of current occupation; final evaluation in the individual education segments; occupation of parents and partner; occupational family traditions; education wish for children; government awards; condition of health; achievement-based pay; connection of income and achievement; forms of achievement-based incentive; stand on enforcing the achievement principle (scale); number and ages of children; residential status; place of residence; the route to work; satisfaction with residence and residential area; living space; study; possession of consumer goods; car possession; yard or property possession; additional income.
Soziale Strukturen der Forschungsintelligenz, insbesondere leistungsorientierte Interessen und Einstellungen, Leistungsniveau sowie ausgewählte Arbeits- und Lebensbedingungen. Themen: erworbene fachliche Abschlüsse; akademische Graduierungen; Berufungen, Funktionen und Ehrentitel; Zusatzqualifikationen; Verlauf des Bildungsweges von der Schule bis zum Studium; praktisches Jahr vor dem Studium; Auslandsstudium; gegenwärtige Weiterbildung und deren angestrebtes Ziel; Arbeitsaufgabe; berufliche Stellung; Zeitaufwand für die fachlichen Aufgaben, Qualifizierung, Verwaltungsaufgaben, Lehrtätigkeit, gesellschaftliche Arbeit und für wissenschaftlich-technische Arbeiten; Übereinstimmung von Qualifikationsniveau und Anforderungen des Arbeitsplatzes; Ausschöpfung des Leistungsvermögens; angestrebte berufliche Ziele (Skala); Gestaltung der wissenschaftlich-technischen Arbeit (Skala); wöchentliche Überstunden; Grad der Publikationsmöglichkeiten; Anzahl der Publikationen; Möglichkeiten der Patentanmeldungen; Anzahl der Patentanmeldungen; Neuerertätigkeit; Besuch von Fachtagungen; Darstellung von Forschungsergebnissen auf Fachtagungen; Auslandserfahrungen; Niveau der Ergebnisformen; Niveau der Geräteausstattung am Arbeitsplatz; Verfügbarkeit vorhandener Forschungstechnik; Veränderung der Forschungstechnik in den letzten fünf Jahren; Wichtigkeit und Verfügbarkeit von Informationsquellen für die Bewältigung der Arbeitsaufgabe; Notwendigkeit und Möglichkeit zur Einbringung eigener Vorstellungen in Entscheidungsprozesse (Skala); Ausprägungsgrad der Merkmale der Arbeitsatmosphäre; Einfluß des Leiters; Wichtigkeit und Ausprägung von Tätigkeitsmerkmalen (Skala); Wohlfühlen im Arbeitskollektiv; Haltung und Meinung zu Angehörigen der Forschungsintelligenz (Skala); Wichtigkeit ausgewählter kultureller Aktivitäten; Interesse für kulturelle Fragen und Angebote; präferierte Freizeittätigkeiten; Parteimitgliedschaft; Mitarbeit in gesellschaftlichen Organisationen; ehrenamtliche gesellschaftliche Funktionen; Zeitaufwand für gesellschaftliche Tätigkeit; Qualifikation der Eltern und des Partners; Grad der eigenen beruflichen Beschäftigung und der des Partners; eigenes Schichtsystem und das des Partners; Einfluß des Elternhauses auf den Ausbildungsweg; Dauer der gegenwärtigen Tätigkeit; Abschlußbewertungen in den einzelnen Ausbildungsabschnitten; Tätigkeit der Eltern und des Partners; berufliche Familientraditionen; Ausbildungswunsch für Kinder; staatliche Auszeichnungen; Gesundheitszustand; leistungsgerechte Entlohnung; Zusammenhang von Einkommen und Leistung; Formen der leistungsabhängigen Stimulierung; Haltung zur Durchsetzung des Leistungsprinzips (Skala); Anzahl und Alter der Kinder; Wohnstatus; Wohnort; Arbeitsweg; Zufriedenheit mit der Wohnung und dem Wohngebiet; Wohnfläche; Arbeitszimmer; Besitz von Konsumgütern; PKW-Besitz; Garten- bzw. Grundstücksbesitz; Nebeneinkünfte.
Census
Totalerhebung
Written survey
Schriftliche Befragung