Content and salience of occupational-technical further education. Topics: Colleagues regularly delegated to further education; stand on further education; opportunities for occupational-technical further education used; more intensive use of education opportunities sought; participation in organized measures for further education in the years 1984 to 1988; information on measures for further education such as title, year, provider, knowledge area, character, final examination, reason, benefit, obligation and stimulus; agreement of knowledge provided in measures for further education and demands on further education at work; type and extent of use of knowledge acquired; making improvement recommendations for company work as result of measures for further education; accessibility of information materials about measures for further education; use of the materials by colleagues; determinations on participation in organized measures for further education; participation in events at which knowledge is provided that cannot immediately be used at work; necessity of technical further education in near future; character of this further education measure; periodic further education; participation in scientific events; organizer, point in time and benefit of last scientific event; desire for more frequent participation; use of various education opportunities; following technical literature; computer use; work with key technologies; length of this activity and changes of the work materials, objects, organization, time system and methods; new qualification demands; acquisition of necessary knowledge through organized further education, scientific events and individual further education; forms of cooperation with scientists of colleges; cadre exchange with scientific institutions and readiness for this as well as reasons; occupation characteristics; management function; type of research and development work; activity exercised; required and actually necessary occupational qualification of the post; year of qualification final examination; doctorate; expected activity in the next few years; stress from gaps in knowledge in field of specialization, missing occupational qualifications and insufficient agreement of technical training and current work area; shift work.
Inhalt und Stellenwert der beruflich-fachlichen Weiterbildung. Themen: Kollegen, die regelmäßig zur Weiterbildung delegiert wurden; Haltung zur Weiterbildung; genutzte Möglichkeiten zur beruflich-fachlichen Weiterbildung; angestrebte intensivere Nutzung von Bildungsmöglichkeiten; Teilnahme an organisierten Weiterbildungsmaßnahmen in den Jahren 1984 bis 1988; Angaben zu Weiterbildungsmaßnahmen wie Titel, Jahr, Träger, Wissensgebiet, Charakter, Abschluß, Grund, Nutzen, Verbindlichkeit und Anregung; Übereinstimmung von in Weiterbildungsmaßnahmen vermitteltem Wissen und Weiterbildungserfordernissen aus der Arbeit; Art und Umfang der Anwendung des erworbenen Wissens; Unterbreitung von Verbesserungsvorschlägen zur betrieblichen Arbeit als Ergebnis der Weiterbildungsmaßnahmen; Zugänglichkeit von Informationsmaterialien über Weiterbildungsmaßnahmen; Nutzung der Materialien von Kollegen; Festlegungen zur Teilnahme an organisierten Weiterbildungsmaßnahmen; Teilnahme an Veranstaltungen, bei denen Wissen vermittelt wird, das nicht sofort in der Arbeit genutzt werden kann; Notwendigkeit fachlicher Weiterbildung in der nächsten Zeit; Charakter dieser Weiterbildungsmaßnahme; periodische Weiterbildung; Teilnahme an wissenschaftlichen Veranstaltungen; Veranstalter, Zeitpunkt und Nutzen der letzten wissenschaftlichen Veranstaltung; Wunsch nach häufigerer Teilnahme; Nutzung von verschiedenen Bildungsmöglichkeiten; Verfolgen der Fachliteratur; Computernutzung; Arbeit mit Schlüsseltechnologien; Dauer dieser Tätigkeit und Veränderungen der Arbeitsmittel, -gegenstände, -organisation, -zeitsystem und -methoden; neue Qualifikationsanforderungen; Aneignung des notwendigen Wissens durch organisierte Weiterbildung, wissenschaftliche Veranstaltungen und individuelle Weiterbildung; Formen der Zusammenarbeit mit Wissenschaftlern der Hochschulen; Kaderaustausch mit wissenschaftlichen Einrichtungen und Bereitschaft dazu sowie Gründe; Tätigkeitsmerkmale; Leitungsfunktion; Art der Forschungs- und Entwicklungsarbeit; ausgeübte Tätigkeit; erforderliche und real notwendige berufliche Qualifikation der Planstelle; Jahr des Qualifikationsabschlusses; Promotion; voraussichtliche Tätigkeit in den nächsten Jahren; Belastung durch Kenntnislücken im Fachgebiet, fehlende berufliche Qualifikationen und mangelnde Übereinstimmung von fachlicher Ausbildung und gegenwärtigem Arbeitsgebiet; Schichtsystem.
Probability: StratifiedProbability.Stratified
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete ZufallsauswahlProbability.Stratified
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper