The DIECovidSurvey was conducted by the German Institute for Adult Education (DIE) in collaboration with the Deutscher Volkshochschul-Verband e.V. (dvv) in fall 2020 to examine the impact of the Corona pandemic on German adult education centers (vhs). The questionnaire was developed jointly by DIE and dvv. The core of the survey is detailed information about the range of events offered during the first lockdown in spring and early summer 2020, when events in attendance were prohibited. The questionnaire collects detailed information for each program area on the number of courses and individual events planned before the lockdown and actually held during the lockdown, as well as the event format (face-to-face/blended learning/online). Further contents of the survey concern the personnel and financial situation, the available space, effects of the pandemic on participant groups, the use of digital technologies including vhs.cloud, the inclusion of corona-related events in the program, assessments of the situation at the time of the survey, as well as future strategies and perceived challenges with regard to digitization and program design. The survey was conducted as an online survey in LimeSurvey, with an invitation to participate sent to all German vhs. (Project)
Topics: Pre-pandemic room availability, semester rhythm and corona-related closing times, fee contracts, study trips/travel; Events offered: Politics - Society - Environment, Culture - Design, Health, Languages, Integration Courses and DeuFöV Courses, Qualifications for Working Life, School Leaving Certificates, Basic Education; Changes in course participants, summer programme 2020, current rooms and fee contracts, event planning autumn 2020, comparison of event offers autumn 2020/2019, difficulties in planning face-to-face events, difficulties in planning digital learning offers; Previous experience with digital learning offers & vhs.cloud, use of vhs.cloud, changes in cloud users, experience with digital learning offers in Pandemic, influence of Pandemic on digital learning offers; Failures and repayments of participation fees, public support measures, financial burdens, reference of educational offers to COVID-19, challenges
Das DIECovidSurvey wurde vom Deutschen Institut für Erwachsenenbildung (DIE) in Zusammenarbeit mit dem Deutschen Volkshochschulverband (dvv) im Herbst 2020 durchgeführt, um die Auswirkungen der Corona-Pandemie auf die deutschen Volkshochschulen (vhs) zu untersuchen. Der Fragebogen wurde von DIE und dvv gemeinsam entwickelt. Kernstück der Befragung sind detaillierte Angaben über das Veranstaltungsangebot im ersten Lockdown im Frühling und Frühsommer 2020, als Veranstaltungen in Präsenz untersagt waren. Der Fragebogen erhebt detailliert für jeden Programmbereich die Zahl der vor Lockdown geplanten sowie im Lockdown tatsächlich durchgeführten Kurse und Einzelveranstaltungen sowie das Veranstaltungsformat (Präsenz/Blended Learning/Online). Weitere Inhalte der Befragung betreffen die personelle und finanzielle Situation, das verfügbare Raumangebot, Auswirkungen der Pandemie auf Teilnehmendengruppen, die Nutzung digitaler Technologien inklusive der vhs.cloud, die Aufnahme coronabezogener Veranstaltungen ins Programm, Einschätzungen der Lage zum Befragungszeitpunkt, sowie zukünftige Strategien und wahrgenommene Herausforderungen in Bezug auf Digitalisierung und Programmgestaltung. Die Erhebung wurde als Online-Befragung in LimeSurvey durchgeführt, wobei eine Aufforderung zur Teilnahme an alle deutschen vhs erging. (Projekt)
Themen: Raumangebot vor Pandemie, Semesterrhythmus und coronabedingte Schließzeiten, Honorarverträge, Studienfahrten/-reisen; Veranstaltungsangebote: Politik – Gesellschaft – Umwelt, Kultur – Gestalten, Gesundheit, Sprachen, Integrationskurse und DeuFöV-Kurse, Qualifikationen Arbeitsleben, Schulabschlüsse, Grundbildung; Veränderungen Kursteilnehmende, Sommerprogramm 2020, Aktuelle Räume und Honorarverträge, Veranstaltungsplanung Herbst 2020, Vergleich Veranstaltungsangebot Herbst 2020/2019, Schwierigkeiten Planung Präsenzveranstaltungen, Schwierigkeiten Planung digitale Lernangebote; Vorerfahrung mit digitalen Lernangeboten & vhs.cloud, Nutzung vhs.cloud, Veränderungen Cloudnutzende, Erfahrungen mit digitalen Lernangeboten in Pandemie, Einfluss Pandemie auf digitale Lernangebote; Ausfälle und Rückzahlungen Teilnahmeentgelte, öffentlichen Unterstützungsmaßnahmen, finanzielle Belastungen, Bezug Bildungsangebot auf Corona, Herausforderungen
Self-administered questionnaire: Web-based (CAWI)SelfAdministeredQuestionnaire.CAWI
Selbstausgefüllter Fragebogen: Webbasiert (CAWI)SelfAdministeredQuestionnaire.CAWI