Flash Eurobarometer 198 (Perceptions of Higher Education Reforms)

Attitudes of university professors towards higher education reform.

Topics: attitude towards the following statements: introduction of the three cycle system improves quality of education, introduction of the three cycle system improves quality of research training for doctoral candidates, old one-tier system should have been kept, first cycle graduates will find suitable jobs, first cycle graduates should follow a master programme in the same field of study before entering the labour market, need for European quality standards for higher education, need for European quality labels for institutions and programmes, European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) should be used in all study programmes; attitude towards selected statements: more opportunities for double and joint degrees at bachelor and master level, more opportunities for double and joint degrees at doctoral level, mobility as an obligatory part in the curriculum for all students, mobility as an obligatory part in the curriculum for doctoral candidates, adaption of study programmes to labour market needs, inclusion of more generic competences in study and training programmes, opening of universities to adult learners; attitude towards the following statements on governance and funding options in the higher education system: more autonomy for universities from public authorities, stronger guidance for universities from public authorities, need of universities for better internal management, improvement of quality due to competition between universities, need for universities to interact with society for knowledge sharing, public funding of universities and no more private funding, more private funding of universities to gain extra income, reinforcement of universities by business partnerships, possibility to select students, student fees as source of extra income, student fees should be accompanied by support for less-advantaged students; trust in the involvement of selected bodies in higher education reform: national or regional authorities, national rectors conference, university leadership, European Commission, European University Associations, own faculty, private enterprises. Demography: sex; age; position of respondent at the university; research field; years of teaching experience; degrees awarded by own institution; Erasmus institute. Additionally coded was: respondent ID; interviewer ID; language of the interview; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; call history; weighting factor.

Meinung von Lehrkräften zur Reform des Hochschulwesens.

Themen: Meinung zur Hochschulreform: Verbesserung der Bildungsqualität durch die Einführung des 3-Zyklen-Systems (Bachelor, Master, Doktor), Verbesserung der Qualität der Forschungsausbildung für Doktorandenkandidaten, Bevorzugung des alten einstufigen Systems, gute Arbeitsmarktchancen für Bachelor, Forderung nach der Belegung des Master-Programms im Bachelor-Studienfach vor dem Eintreten in die Arbeitswelt, Bedarf an europäischen Qualitätsstandards für die Hochschulausbildung, Bedarf an einem europäischen Qualitätssiegel zur Zertifizierung der Qualität von Institutionen und Programmen, Forderung nach Einführung des ´ECTS´-Programms in allen Studienprogrammen; Meinung zum Hochschulsystem: Schaffung von Möglichkeiten für Doppel- und verbundene Abschlüsse auf Bachelor- und Masterlevel, Förderung Doppel- und verbundener Abschlüsse auch auf Doktorlevel, Mobilität als verpflichtender Teil im Lehrplan aller Studenten sowie Doktoranden, bessere Anpassung der Studienprogramme an die Anforderungen des Arbeitsmarktes, verstärkte Einbeziehung allgemeiner Kompetenzen, Teamfähigkeit sowie Unternehmertum in die Studien- und Ausbildungsprogramme, Einbeziehung von Erwachsenenbildung in das Hochschulsystem; Einstellung zur Unternehmensführung und Finanzierung von Hochschulen: Unabhängigkeit der Universitäten von öffentlichen Behörden, stärkere Führung durch die öffentliche Hand, verbessertes internes Management, Verbesserung der Qualität durch mehr Wettbewerb, Verbreitung von Wissen und Innovationen durch Austausch zwischen Universitäten und der Gesellschaft, präferierte Finanzierung: öffentlich oder privat; private Geldmittel führen zu zusätzlichem Einkommen und besseren Beurteilungen, Partnerschaften mit Unternehmen führen zur Stärkung der Universitäten, Auswahl der Studenten durch die Universität, Befürwortung der Studiengebühren, Forderung nach Stipendien für weniger begünstigte Studenten; Vertrauen in die an der Studienreform mitwirkenden Institutionen. Demographie: Geschlecht; Alter; Position des Befragten in der Universität; Forschungsfeld; Lehrerfahrung in Jahren; von der Universität vergebene Abschlüsse; Erasmus-Institution. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewer-ID; Interviewsprache; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Anzahl der Kontaktversuche; Gewichtungsfaktor.

Probability: StratifiedProbability.Stratified

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete ZufallsauswahlProbability.Stratified

Telephone interviewInterview.Telephone

Telefonisches InterviewInterview.Telephone

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA4540?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=5e2bf9e5542e41e29bd7559886aff83d6df097c29f55631d6b491531dae9020f
Provenance
Creator Papacostas, Antonis
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2007
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Germany; Deutschland; Denmark; Dänemark; Spain; Spanien; Greece; Griechenland; France; Frankreich; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Portugal; Portugal; Finland; Finnland; Sweden; Schweden; United Kingdom; Vereinigtes Königreich; Czech Republic; Tschechische Republik; Estonia; Estland; Cyprus; Zypern; Lithuania; Litauen; Latvia; Lettland; Hungary; Ungarn; Malta; Malta; Poland; Polen; Slovenia; Slowenien; Slovakia; Slowakei; Bulgaria; Bulgarien; Croatia; Kroatien; Romania; Rumänien; Turkey; Türkei; Norway; Norwegen; Iceland; Island