Attitude to school and school development. Topics: the following information was surveyed for the oldest school-age child: year of birth; sex of child; type of school attended; level of eductional aspiration; class size; judgement on the possibilities for pedagogical support with such a class size; judgement on cooperation with teachers; class year or school year; looking after children with homework; judgement on the interest of the child in school; burden on the family from homework; attitude to doing homework under pedagogical supervision at school; perceived relief from a full-time school. Judgement on the need for reform of the school situation; attitude to the integrated comprehensive school; giving grades to the various school types; judgement on school achievement demands; judgement on the efforts of the school in educating children to discipline and order as well as to supporting the children; neglected school objectives; attitude to an increased hiring of teachers and reasons for this decision; attitude to various items from the area of school development and school reform (scale); political interest; union membership; religiousness; residential status; presence of respondent in residence within the last few days; employment in the civil service; size of household; number of children under 14 years or between 14 and 17 as well as over 18 years; number of school-age children; size of municipality class. Demography: age; sex; marital status; religious denomination; frequency of church attendance; school education; occupational position; employment; household income; household size; household composition; respondent is head of household; residential status; state; union membership.
Einstellung zur Schule und zur Schulentwicklung. Themen: Für das älteste schulpflichtige Kind wurden folgende Angaben erhoben: Geburtsjahr; Geschlecht des Kindes; Art der besuchten Schule; Bildungsaspirationsniveau; Klassengröße; Beurteilung der pädagogischen Förderungsmöglichkeiten bei einer solchen Klassengröße; Beurteilung der Zusammenarbeit mit den Lehrern; Jahrgangsklasse bzw. Schuljahr; Betreuung der Kinder bei den Hausaufgaben; Beurteilung des Interesses des Kindes an der Schule; Belastung der Familie durch Klassenarbeiten; Einstellung zur Durch führung von Hausaufgaben unter pädagogischer Anleitung in der Schule; perzipierte Entlastung durch eine Ganztagsschule. Beurteilung der Reformbedürftigkeit der Schulsituation; Einstellung zur integrierten Gesamtschule; Benotung der verschiedenen Schultypen; Beurteilung der schulischen Leistungsanforderungen; Beurteilung der Bemühungen der Schule bei der Erziehung der Kinder zu Disziplin und Ordnung sowie zur Förderung der Kinder; vernachlässigte schulische Ziele; Einstellung zu einer vermehrten Einstellung von Lehrern und Gründe für diese Entscheidung; Einstellung zu verschiedenen Items aus dem Bereich der Schulentwicklung und Schulreform (Skala); politisches Interesse; Gewerkschaftsmitgliedschaft; Religiosität; Wohnstatus; Anwesenheit des Befragten in der Wohnung innerhalb der letzten Tage; Beschäftigung im öffentlichen Dienst; Haushaltsgröße; Anzahl der Kinder unter 14 Jahren bzw. zwischen 14 und 17 sowie über 18 Jahren; Anzahl der schulpflichtigen Kinder; Gemeindegrößenklasse. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Konfession; Kirchgangshäufigkeit; Schulbildung; Berufliche Position; Berufstätigkeit; Haushaltseinkommen; Haushaltsgröße; Haushaltszusammensetzung; Befragter ist Haushaltsvorstand; Wohnstatus; Bundesland; Gewerkschaftsmitgliedschaft.
Probability: MultistageProbability.Multistage
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage
Face-to-face interview: Paper-and-pencil (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI
Persönliches Interview : Papier-und-Bleistift (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI