Representative survey among students at scientific colleges and universities for applied science in the Federal Republic. The following topic complexes were dealt with: 1. General studies data, 2. Studies and college in the judgement of the students, 3. Attitudes to college policies and politics in general, 4. Financing studies and housing situation. Topics: 1. Type of personal entitlement to university admission; existence of a curriculum as well as an intermediate examination; hours per week per semester registered; degrees sought; reasons for lengthening one´s own study time; personal impact of restricted admission and change of original study desire; personal interim course of study and change of college; personal studies abroad; reasons for change of subject; help in deciding on the choice of subject. 2. Judgement on study advice; general judgement on the situation at the colleges and expectations of studies (scale); contact with instructors; weekly study time, organized according to courses, library work, study-groups, coach and homework. 3. Means of college political activities preferred, conducted or classed as effective; attitude to fixed mandate for students representative; general judgement on college political groups, parties and organs of the university; attitude to a college reform; participation in elections at the university; personal candidacy for the student parlament and membership in college committees or college groups; extent to which informed about the general outline of a law providing guidelines for universities; personal attitude to college reform (scale); attitude to radicals in the civil service; judgement on the educational goals and functions of the college; political interest; party preference; judgement on the job of the Federal Government and opposition (scale); desired image of the Federal Republic (semantic differential). 4. Sources of income and financial support for studies received (student aid); attitude to support for loans; preferred form of housing; housing situation and monthly rent costs; number of siblings in training or education degrees of siblings. Demography: age; sex; marital status; number of children; school education; vocational training; income; composition of household; self-assessment of social class; city size; state. Interviewer rating: interest and willingness of respondent to cooperate. Also encoded was: city code.
Repräsentativerhebung bei Studierenden an wissenschaftlichen Hochschulen und Fachhochschulen in der Bundesrepublik. Folgende Themenkomplexe wurden behandelt: 1.) allgemeine Studiendaten, 2.) Studium und Hochschule im Urteil der Studierenden, 3.) Einstellungen zur Hochschulpolitik und zur Politik allgemein, 4.) Studienfinanzierung und Wohnsituation. Themen: Zu 1.): Art der eigenen Hochschulzugangsberechtigung; Existenz einer Studienordnung sowie einer Zwischenprüfung; belegte Semesterwochenstunden; angestrebte Studienabschlüsse; Gründe für die Verlängerung der eigenen Studienzeit; eigene Betroffenheit von Numerus Clausus und Änderung des ursprünglichen Studienwunsches; eigenes Parkstudium und Hochschulwechsel; eigenes Auslandsstudium; Gründe für Studienfachwechsel; Entscheidungshilfen bei der Studienfachwahl. Zu 2.): Beurteilung der Studienberatung; allgemeine Beurteilung der Situation an den Hochschulen und der Erwartungen an das Studium (Skala); Kontakt zum Lehrpersonal; wöchentliche Studienzeit, aufgegliedert nach Lehrveranstaltungen, Bibliotheksarbeit, Arbeitsgemeinschaften, Repetitor und Hausarbeit. Zu 3.): präferierte, durchgeführte bzw. als wirksam eingestufte Mittel hochschulpolitischer Aktivitäten; Einstellung zum imperativen Mandat für die Studentenvertreter; allgemeine Beurteilung von hochschulpolitischen Gruppen, Parteien und Organen der Universität; Einstellung zu einer Hochschulreform; Beteiligung bei Wahlen in der Universität; eigene Kandidatur für das Studentenparlament und Mitgliedschaft in Hochschulgremien bzw. Hochschulgruppen; Informiertheit über das Hochschulrahmengesetz; eigene Einstellung zur Hochschulreform (Skala); Einstellung zu Radikalen im öffentlichen Dienst; Beurteilung der Erziehungsziele und der Funktionen der Hochschule; politisches Interesse; Parteipräferenz; Beurteilung der Arbeit der Bundesregierung und der Opposition (Skalometer); gewünschtes Bild der Bundesrepublik (semantisches Differential). Zu 4.): Einkommensquellen und erhaltene finanzielle Studienförderungen (BAFÖG); Einstellung zur Darlehnsförderung; präferierte Wohnform; Wohnsituation und monatliche Mietkosten; Geschwisterzahl in der Ausbildung bzw. Bildungsabschlüsse der Geschwister. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Kinderzahl; Schulbildung; Berufsausbildung; Einkommen; Haushaltszusammensetzung; Selbsteinschätzung der Schichtzugehörigkeit; Ortsgröße; Bundesland. Interviewerrating: Interesse und Kooperationsbereitschaft des Befragten. Zusätzlich verkodet wurde: Kennziffer für den Ort.
Non-probability: QuotaNonprobability.Quota
Nicht-Wahrscheinlichkeitsauswahl: QuotenstichprobeNonprobability.Quota
Face-to-face interview: Paper-and-pencil (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI
Persönliches Interview : Papier-und-Bleistift (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI