Flash Eurobarometer 35 (Single European Market)

DOI

Attitude to the European domestic market. Topics: Knowledge about the European domestic market; hopes or fears regarding the European domestic market introduced the beginning of 1993 (scale); personally perceived changes from introduction of the domestic market; primarily advantages or disadvantages for one´s own country as well as for respondent himself; attitude to travel freedom in Europe; significance of complete travel freedom as sign of real unification; personal trips abroad since first of the year; trips abroad within Europe; naming European countries visited by motor vehicle; passport controls as well as baggage checks at the borders and designation of the countries at whose border-crossings there are still checks; increased inclination to purchase foreign products through elimination of border checks; designation of advantages and disadvantages from elimination of border checks for merchandise traffic; personal interest in services from another EU country; interest in studying in another EU country; intent to retire there or go to work there; expected changes from the opening of the European domestic market for services regarding prices, quality, consumer protection and the opportunity for German companies to do business abroad; party preference.

Einstellung zum europäischen Binnenmarkt. Themen: Kenntnis des europäischen Binnenmarktes; Hoffnungen oder Befürchtungen gegenüber dem Anfang 1993 eingeführten europäischen Binnenmarkt (Skala); persönlich empfundene Veränderungen durch die Einführung des Binnenmarktes; überwiegende Vorteile oder Nachteile für das eigene Land sowie für den Befragten selbst; Einstellung zur Reisefreiheit in Europa; die Bedeutung einer völligen Reisefreiheit als Zeichen wirklicher Vereinigung; eigene Auslandsreisen seit Jahresbeginn; Auslandsreisen innerhalb Europas; Nennung der auf dem Landwege besuchten europäischen Länder; Paßkontrollen sowie Gepäckkontrollen an den Grenzen und Bezeichnung der Länder, an deren Grenzübergängen kontrolliert wurde; verstärkte Neigung zum Kauf von ausländischen Produkten durch den Wegfall der Grenzkontrollen; Bezeichnung der Vor- und Nachteile durch die Aufhebung der Grenzkontrollen für den Warenverkehr; persönliches Interesse an Dienstleistungen aus einem anderen EU-Land; Interesse an einem Studienaufenthalt in einem anderen EU-Land; Absicht, sich dort an seinem Lebensabend niederzulassen bzw. dort eine Arbeit aufzunehmen; erwartete Veränderungen durch die Öffnung des europäischen Binnenmarktes für Dienstleistungen in bezug auf die Preise, die Qualität, den Verbraucherschutz und die Möglichkeit, für deutsche Unternehmen im Ausland anzubieten; Parteipräferenz.

Representative sample

Repräsentative Auswahl

Telephone interview with standardized questionnaire

Telefonische Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.2525
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA2525?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=a38c737d6247f22dbf919819fb11a25b9dbf3f05e53c8878fc1ecd0b896a83af
Provenance
Creator Reif, Karlheinz; Jamar, Nicole
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1995
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Germany; Deutschland; Denmark; Dänemark; France; Frankreich; Greece; Griechenland; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Portugal; Portugal; Spain; Spanien; United Kingdom; Vereinigtes Königreich