Consumer Habits of Underprivileged and Older People

DOI

Consumer habits, shopping habits and the extent to which informed as consumer among older people with low income. Topics: financial support by family members; type and amount of planned expenditures; frequency of vacation trips; shopping habits; reasons for the selection of shopping place; price comparisons; expenditure planning at the start of the month; creating shopping lists; purchases in health food stores; perception of special offers; possible reasons to change regular store; purchases with mail-order firms; attitude to name-brand articles; participation and purchases at so-called ´sale demonstrations´ in restaurants; purchases from salesmen at the door; conduct with complaints; attitude to consumer education; information need with certain products; missing product offering; information and purchase behavior with larger acquisitions; utilization of consumer advice centers; comparison of personal consumer behavior earlier and today; critical consumer consciousness (scale); cost of living and savings habits; savings goals; attitude to installment purchases and purchases on credit; conduct with financial difficulties; economic restrictions at retirement of spouse from professional life or death of spouse; assessment of the economic situation of pensioners in the FRG; satisfaction with income; source of income and financial support by family members; leisure activities and media usage; paying attention to advertisments and advertising broadcasts; attitude to advertising (scale); purchase of unnecessary articles; judgement on personal condition of health; contact with doctors; confinement to bed; health insurance and life insurance; monthly expenditures for medication and medicinal preparations; Demography: age (classified); sex; age of spouse; marital status; school education; income; household income; sources of income; household composition; degree of urbanization; state; personal occupational situation and that of spouse; housing situation and size of residence; residence furnishings; rent costs; length of local residency; contacts with one´s children; attitude to age and non-involvement. Interviewer rating: shopping opportunities in vicinity of residence, willingness of respondent to cooperate, presence of other persons, length of interview; time of ending interview; city size; social class of respondent; number of contact attempts.

Das Konsumverhalten, die Einkaufsgewohnheiten und die Informiertheit als Verbraucher bei älteren Menschen mit geringem Einkommen. Themen: Finanzielle Unterstützung durch Familienangehörige; Art und Höhe von geplanten Ausgaben; Häufigkeit von Urlaubsreisen; Einkaufsgewohnheiten; Gründe für die Wahl der Einkaufsstätte; Preisvergleiche; Ausgabenplanung am Monatsanfang; Erstellen von Einkaufslisten; Käufe in Reformhäusern; Wahrnehmung von Sonderangeboten; mögliche Gründe für den Wechsel des Stammgeschäfts; Käufe bei Versandhäusern; Einstellung zu Markenartikeln; Teilnahme und Käufe bei sogenannten "Verkaufsvorführungen" in Gaststätten; Käufe bei Vertretern an der Tür; Verhalten bei Reklamationen; Einstellung zur Verbraucheraufklärung; Informationsbedürfnis bei bestimmten Produkten; vermißtes Warenangebot; Informations- und Kaufverhalten bei größeren Anschaffungen; Inanspruchnahme von Verbraucherberatungsstellen; Vergleich des eigenen Verbraucherverhaltens früher und heute; kritisches Verbraucherbewußtsein (Skala); Lebenshaltungskosten und Sparverhalten; Sparziele; Einstellung zu Ratenkäufen und Käufen auf Kredit; Verhalten bei finanziellen Schwierigkeiten; wirtschaftliche Einschränkungen beim Ausscheiden des Ehepartners aus dem Berufsleben bzw. Tod des Ehepartners; Einschätzung der wirtschaftlichen Situation der Rentner in der BRD; Einkommenszufriedenheit; Einkommensquelle und finanzielle Unterstützung durch Familienangehörige; Freizeitaktivitäten und Mediennutzung; Beachtung von Werbeanzeigen und Werbesendungen; Einstellung zur Werbung (Skala); Kauf von unnötigen Artikeln; Beurteilung des eigenen Gesundheitszustandes; Arztkontakte; Bettlägerigkeit; Krankenversicherung und Lebensversicherung; monatliche Ausgaben für Medikamente und Heilpräparate. Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; Alter des Ehepartners; Familienstand; Schulbildung; Einkommen; Haushaltseinkommen; Einkommensquellen; Haushaltszusammensetzung; Urbanisierungsgrad; Bundesland; eigene berufliche Situation und die des Ehepartners; Wohnsituation und Wohnungsgröße; Wohnungsausstattung; Mietkosten; Dauer der Ortsansässigkeit; Kontakte zu den Kindern; Einstellung zum Alter und Disengagement. Interviewerrating: Einkaufsmöglichkeiten in der Nähe der Wohnung, Kooperationsbereitschaft des Befragten, Anwesenheit anderer Personen, Interviewdauer; Zeitpunkt des Interviewabbruchs; Ortsgröße; Schichtzugehörigkeit des Befragten; Anzahl der Kontaktversuche.

Quota sample

Quotenauswahl nach Geschlecht, Familienstand, Beruf und Einkommen

Oral survey with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.1001
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA1001?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=a5ff6efdd43ee3dffd55ad0e1a072aa6841a81a0e05511becd222194e8db19ca
Provenance
Creator Nägele, Gerhard
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1976
Rights C - Data and documents are only released for academic research and teaching after the data depositor's written authorization. For this purpose the Data Archive obtains a written permission with specification of the user and the analysis intention.; C - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre nur nach schriftlicher Genehmigung des Datengebers zugänglich. Das Datenarchiv holt dazu schriftlich die Genehmigung unter Angabe des Benutzers und des Auswertungszweckes ein.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany; Deutschland