Consumer habits, shopping habits and the extent to which informed as consumer among older people with low income. Topics: financial support by family members; type and amount of planned expenditures; frequency of vacation trips; shopping habits; reasons for the selection of shopping place; price comparisons; expenditure planning at the start of the month; creating shopping lists; purchases in health food stores; perception of special offers; possible reasons to change regular store; purchases with mail-order firms; attitude to name-brand articles; participation and purchases at so-called ´sale demonstrations´ in restaurants; purchases from salesmen at the door; conduct with complaints; attitude to consumer education; information need with certain products; missing product offering; information and purchase behavior with larger acquisitions; utilization of consumer advice centers; comparison of personal consumer behavior earlier and today; critical consumer consciousness (scale); cost of living and savings habits; savings goals; attitude to installment purchases and purchases on credit; conduct with financial difficulties; economic restrictions at retirement of spouse from professional life or death of spouse; assessment of the economic situation of pensioners in the FRG; satisfaction with income; source of income and financial support by family members; leisure activities and media usage; paying attention to advertisments and advertising broadcasts; attitude to advertising (scale); purchase of unnecessary articles; judgement on personal condition of health; contact with doctors; confinement to bed; health insurance and life insurance; monthly expenditures for medication and medicinal preparations; Demography: age (classified); sex; age of spouse; marital status; school education; income; household income; sources of income; household composition; degree of urbanization; state; personal occupational situation and that of spouse; housing situation and size of residence; residence furnishings; rent costs; length of local residency; contacts with one´s children; attitude to age and non-involvement. Interviewer rating: shopping opportunities in vicinity of residence, willingness of respondent to cooperate, presence of other persons, length of interview; time of ending interview; city size; social class of respondent; number of contact attempts.
Das Konsumverhalten, die Einkaufsgewohnheiten und die Informiertheit als Verbraucher bei älteren Menschen mit geringem Einkommen. Themen: Finanzielle Unterstützung durch Familienangehörige; Art und Höhe von geplanten Ausgaben; Häufigkeit von Urlaubsreisen; Einkaufsgewohnheiten; Gründe für die Wahl der Einkaufsstätte; Preisvergleiche; Ausgabenplanung am Monatsanfang; Erstellen von Einkaufslisten; Käufe in Reformhäusern; Wahrnehmung von Sonderangeboten; mögliche Gründe für den Wechsel des Stammgeschäfts; Käufe bei Versandhäusern; Einstellung zu Markenartikeln; Teilnahme und Käufe bei sogenannten "Verkaufsvorführungen" in Gaststätten; Käufe bei Vertretern an der Tür; Verhalten bei Reklamationen; Einstellung zur Verbraucheraufklärung; Informationsbedürfnis bei bestimmten Produkten; vermißtes Warenangebot; Informations- und Kaufverhalten bei größeren Anschaffungen; Inanspruchnahme von Verbraucherberatungsstellen; Vergleich des eigenen Verbraucherverhaltens früher und heute; kritisches Verbraucherbewußtsein (Skala); Lebenshaltungskosten und Sparverhalten; Sparziele; Einstellung zu Ratenkäufen und Käufen auf Kredit; Verhalten bei finanziellen Schwierigkeiten; wirtschaftliche Einschränkungen beim Ausscheiden des Ehepartners aus dem Berufsleben bzw. Tod des Ehepartners; Einschätzung der wirtschaftlichen Situation der Rentner in der BRD; Einkommenszufriedenheit; Einkommensquelle und finanzielle Unterstützung durch Familienangehörige; Freizeitaktivitäten und Mediennutzung; Beachtung von Werbeanzeigen und Werbesendungen; Einstellung zur Werbung (Skala); Kauf von unnötigen Artikeln; Beurteilung des eigenen Gesundheitszustandes; Arztkontakte; Bettlägerigkeit; Krankenversicherung und Lebensversicherung; monatliche Ausgaben für Medikamente und Heilpräparate. Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; Alter des Ehepartners; Familienstand; Schulbildung; Einkommen; Haushaltseinkommen; Einkommensquellen; Haushaltszusammensetzung; Urbanisierungsgrad; Bundesland; eigene berufliche Situation und die des Ehepartners; Wohnsituation und Wohnungsgröße; Wohnungsausstattung; Mietkosten; Dauer der Ortsansässigkeit; Kontakte zu den Kindern; Einstellung zum Alter und Disengagement. Interviewerrating: Einkaufsmöglichkeiten in der Nähe der Wohnung, Kooperationsbereitschaft des Befragten, Anwesenheit anderer Personen, Interviewdauer; Zeitpunkt des Interviewabbruchs; Ortsgröße; Schichtzugehörigkeit des Befragten; Anzahl der Kontaktversuche.
Quota sample
Quotenauswahl nach Geschlecht, Familienstand, Beruf und Einkommen
Oral survey with standardized questionnaire
Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen