Language acquisition as a window to social integration among Russian language minority children in Germany and Israel

DOI

Language acquisition and ethnic identity development. Language proficiency and language use. Themes: Children(first wave): Performance in Russian language, and L2 (Geman / Hebrew) language tests; preposition imitation; inflection imitation; complex imitation; sentence completion; nonword repetition; case task; noun task; verb task; SSV (German standardized language test); Goralnik (Hebrew standardized language test). Interpersonal communication networks (3C); language preferences (4C); attitudes toward people and languages (5C); child ethnolinguistic identity (6C); degree of use of Russian and German / Hebrew (L2) (7C); child proficiency self-rating, Part A - overall rating of proficiency (8C); child proficiency self-rating, Part B - proficiency of oral communication (8C). Parents (first wave): Language history; different educational frameworks of the child; contact with the country of origin; interpersonal communication networks (3P); language preferences (4P); attitudes toward use of Russian by child (5P); ethnolinguistic identity (6P); assessment of child´s ethnolinguistic identity; evaluation of child´s proficiency (8P); overall rating of proficiency, rating of Russian, rating of L2; oral communication proficiency in Russian/Hebrew. Demography: Child´s date of birth; age (months); child was born in Germany/Israel; child´s country of origin; child´s birth order in the family; number of children in the family; sibling 1; sibling 1 (age, in years); sibling 2; sibling 2 (age, in years); sibling 3; sibling 3 (age, in years); mother´s name; father´s name; interviewed parent´s age (in years); mother´s length of residence in Germany / Israel (in years); father´s length of residence in Germany / Israel (in years); mother´s place of residence before immigration; father´s place of residence before immigration; mother´s profession; mother work status; mother´s current occupation; father´s profession; father work status; father´s current occupation; language/s mother uses at work; language/s father uses at work; religiosity; family status. Children (second wave): Self-labeling of identity; degree of use of Russian and German/Hebrew (L2); importance of speaking Russian or L2; child proficiency self-rating; personal perception - birthday party; personal perception - desert island; attitudes to people and languages.

Spracherwerb und Entwicklung der ethnischen Identität. Sprachkenntnisse und Sprachgebrauch . Themen: Kinder (erste Welle): Russische Sprachkompetenz und bei den L2 ( Deutsch / Hebräisch) Sprachtests (Sprachkompetenz); Präposition Nachahmung; Flexion Nachahmung; komplexe Imitation; Satzergänzungstest; Nichtwortzeichen Wiederholung; Fall Aufgabe; Substantiv Aufgabe; Verb Aufgabe; SSV (standardisierter Sprachtest Deutsch); Goralnik (standardisierter Sprachtest Hebräisch). Zwischenmenschliche Kommunikationsnetze (3C); Sprachpräferenzen (4C); Einstellungen gegenüber Menschen und Sprachen (5C); ethnolinguistische Identität des Kindes (6C); Grad der Nutzung von Russisch und Deutsch / Hebräisch (L2) (7C); Selbsteinschätzung der Kenntnisse, Teil A - Gesamtbewertung der Sprachbeherrschung (8C ); Selbsteinschätzung der Kenntnisse, Teil B - Kenntnisse der mündlichen Kommunikation (8C). Eltern (erste Welle): Verlauf des Spracherwerbs, verschiedene pädagogische Rahmenbedingungen des Kindes; Kontakt mit dem Herkunftsland; zwischenmenschliche Kommunikations-Netzwerke (3P); Sprachpräferenzen (4P); Einstellung zur Verwendung des Russischen durch das Kind (5P); ethnolinguistische Identität (6P); Einschätzung der ethnolinguistischen Identität des Kindes; Bewertung der Sprachkenntnisse des Kindes (8P); Gesamtbewertung der Sprachbeherrschung; Bewertung der Russischkenntnisse; Bewertung von L2; mündliche Kommunikationsfähigkeiten in Russisch / Hebräisch. Demographie: Geburtsdatum des Kindes; Alter (Monate); Kind wurde in Deutschland / Israel geboren; Herkunftsland des Kindes; Geburtsreihenfolge in der Familie; Anzahl der Kinder in der Familie; Geschwister 1; Alter des Geschwisterkindes 1; Geschwister 2; Alter des Geschwisterkindes 2; Geschwister 3; Alter des Geschwisterkindes 3; Name der Mutter; Name des Vaters; Alter des befragten Elternteils; Wohnsitzdauer der Mutter in Deutschland / Israel (in Jahren) ; Wohnsitzdauer des Vaters in Deutschland / Israel (in Jahren); Wohnort der Mutter vor der Einwanderung; Wohnort des Vaters vor der Einwanderung; Beruf der Mutter; Arbeitsstatus der Mutter; aktueller Beruf der Mutter; Beruf des Vaters; Arbeitsstatus des Vaters; aktueller Beruf des Vaters; von der Mutter genutzte Sprache bei der Arbeit; vom Vater genutzte Sprache bei der Arbeit; Religiosität; Familienstand. Kinder (zweite Welle): Selbst-Kennzeichnung der Identität; Grad des Einsatzes von Russisch und Deutsch / Hebräisch (L2); Bedeutung des Einsatzes von Russisch oder L2; Selbsteinschätzung der Kenntnisse; persönliche Wahrnehmung - Geburtstagsfeier; persönliche Wahrnehmung - einsame Insel; Einstellungen gegenüber Menschen und Sprachen.

Non-probability: PurposiveNonprobability.Purposive

Nicht-Wahrscheinlichkeitsauswahl: Bewusste AuswahlNonprobability.Purposive

Face-to-face interview: Paper-and-pencil (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI

Persönliches Interview : Papier-und-Bleistift (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.11771
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA5089?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=1639bfe5e97cb8bea25ad0e482102b1d733a10380b99f920b917edb1c58587ba
Provenance
Creator Armon-Lotem, Sharon; Gagarina, Natalia; Klassert, Annegret; Remennick, Larissa; Topaj, Nathalie; Walters, Joel
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2013
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Humanities; Linguistics