Interval Study: Development Factors and Development Forms of Young People in the GDR (1968-1980) IS I - 1970 (3rd Wave)

DOI

Typical forms and courses of development of personality and social conduct of young people depending on social factors and conditions. Topics: Frequency of reading regional and national newspapers and preferred topics; frequency of watching or listening to special broadcasts on radio and television of the GDR (scale); frequency of listening to or watching broadcasts of West German radio or television; desired occupation; school achievements corresponding to desired occupation; motives for choice of occupation (scale); presence of a friend and circle of friends; age and sex of friends; frequency of meeting with friends; sense of well-being in one's circle of friends; comparison of circle of friends and FDJ group; effect of friends on school achievements; presence of a best friend or girl friend; sense of well-being in the class; acceptance of tasks of the FDJ; occupation with Marxism-Leninism and attempt to find a socialist position; assessment of the collective character of the FDJ group; assessment of youth life in the FDJ group; conviction that socialism will be successful world-wide; physical complaints (headaches); frequency of use of nicotine; following political events; readiness to join a political party; pride to be a citizen of the socialist state; solidarity with the GDR; world view; motive for service in the NVA; interests: geography, literature, economy, physics, psychology, film, politics, military, technology, fashion, history, morals, music, biology, sport, chemistry, dance, travel; assessment by parents: child-raising problems in view of school achievements, school habits, disobedience; different opinion of parents in raising of young people; frequency of conflicts between parents and young people; teacher judgement: self-confident, active for socialism, happy and fun-loving, intelligent, politically informed, lerns easily, responsibility in collective, pays attention during instruction, convicing others politically, mathematically qualified, represents political convictions, student industry, accepts criticism, is comradely, lerns thoroughly, adaptation to collective; occupation of father and mother - social origins; occupation of parent or guardian; repeated a year in school; school grades; problem test: world view, health, school, occupation, relation of the sexes.

Typische Formen und Verläufe der Entwicklung der Persönlichkeit und des Sozialverhaltens Jugendlicher in Abhängigkeit von gesellschaftlichen Faktoren und Bedingungen. Themen: Häufigkeit des Lesens regionaler und überregionaler Zeitungen und bevorzugte Themen; Häufigkeit des Sehens bzw. Hörens spezieller Sendungen in Funk und Fernsehen der DDR Skala); Häufigkeit des Hörens bzw. Sehens von Sendungen des westdeutschen Rundfunks bzw. Fernsehens; Berufswunsch; schulische Leistungen entsprechend dem Berufswunsch; Motive für Berufswahl (Skala); Existenz eines Freundes und eines Freundeskreises; Alter und Geschlecht der Freunde; Häufigkeit des Treffens mit den Freunden; Wohlfühlen im Freundeskreis; Gegenüberstellung von Freundeskreis und FDJ-Gruppe; Wirkung der Freunde auf Schulleistungen; Existenz eines besten Freundes oder einer Freundin; Wohlfühlen in der Klasse; Übernehmen von Aufträgen der FDJ; Beschäftigung mit Marxismus-Leninismus und Versuch einen sozialistischen Standpunktes zu finden; Einschätzung des Kollektivcharakters der FDJ-Gruppe; Einschätzung des Jugendlebens in der FDJ-Gruppe; Überzeugung, daß sich der Sozialismus weltweit durchsetzt; körperliche Beschwerden (Kopfschmerzen); Häufigkeit des Genusses von Nikotin; Verfolgen der politischen Ereignisse; Bereitschaft in politische Partei einzutreten; Stolz, Bürger des sozialistischen Staates zu sein; Verbundenheit mit der DDR; Weltanschauung; Motiv für Dienst in der NVA; Interessen: Geographie, Literatur, Wirtschaft, Physik, Psychologie, Film, Politik, Militärwesen, Technik, Mode, Geschichte, Moral, Musik, Biologie, Sport, Chemie, Tanz, Reisen; Einschätzung durch die Eltern: Erziehungsprobleme im Hinblick auf die Schulleistungen, das Schulverhalten, Ungehorsam; verschiedene Auffassung der Eltern bei der Erziehung der Jugendlichen; Häufigkeit der Auseinandersetzungen zwischen Eltern und Jugendlichen; Lehrerurteil: selbstsicher, aktiv für Sozialismus, froh und vergnügt, intelligent, politisch informiert, lernt leicht, Verantwortung im Kollektiv, aufmerksam im Unterricht, andere politisch überzeugen, mathematisch befähigt, vertritt politische Überzeugungen, schulischer Fleiß, nimmt Kritik an, ist kameradschaftlich, lernt gründlich, Einordnung in das Kollektiv; Beruf des Vaters und der Mutter - soziale Herkunft; Beruf des Erziehungsberechtigten; Sitzenbleiber; Schulzensuren; Problemtest: Weltanschauung, Gesundheit, Schule, Beruf, Geschlechterbeziehung.

Probability: ClusterProbability.Cluster

Wahrscheinlichkeitsauswahl: KlumpenauswahlProbability.Cluster

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6151
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6151?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=7e309f5c62cc2c20f62d927984cf276e5173a3fcadaaf01cc2c9d1049d1bc2ac
Provenance
Creator Zentralinstitut für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1970
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences