Election Study 1949

DOI

Judgement on current economic and political questions. Media usage. Topics: judgement on current price level and its development since currency reform; preference for an allotment of products according to a prescribed price or preference for unrestricted sale at higher prices; attitude to an organization of citizens of the world; interest in joining such an organization; willingness to give up German citizenship in favor of the movement of citizens of the world; knowledge about the strongest party in the state parliament; expectations of the job of the state parliament; attitude to civil service for life; concern about possible unemployment; support by the respondent for other persons; positive or negative image of mankind; interest in the new constitution; party affiliation of preferred candidate for president; preference for a strong position for the office of the president; attitude to formation of a West German federal nation; reading of magazines and picture magazines; listening to the radio; listening to the NWDR as well as foreign broadcasts; type and language of broadcasts listened to; following the German broadcast service of the BBC. Beer consumption; preference for light or dark as well as bitter or sweet as well as for light or strong types of beer; increase in individual beer consumption due to improved beer quality; preferred beverage; form of savings; memory of hits from the pre-war period. Refugee status; city size; zone; party preference. Interviewer rating: willingness of respondent to cooperate.

Beurteilung von aktuellen wirtschaftlichen und politischen Fragen. Medienkonsum. Themen: Beurteilung des aktuellen Preisniveaus und seiner Entwicklung seit der Währungsreform; Präferenz für eine Warenzuteilung nach einem festgesetzten Preis oder Präferenz für einen freien Verkauf zu höheren Preisen; Einstellung zu einer Vereinigung der Weltbürger; Interesse am Beitritt zu einer solchen Vereinigung; Bereitschaft zum Verzicht auf die deutsche Staatsangehörigkeit zugunsten der Weltbürgerbewegung; Kenntnis der stärksten Partei im Länderparlament; Erwartungen an die Arbeit des Länderparlaments; Einstellung zu einem Beamtentum auf Lebenszeit; Sorge um mögliche Arbeitslosigkeit; Unterstützungsleistungen des Befragten an andere Personen; positives oder negatives Menschenbild; Interesse an der neuen Verfassung; Parteizugehörigkeit des präferierten Präsidentschaftskandidaten; Präferenz für eine starke Stellung des Präsidentenamtes; Einstellung zur Bildung eines westdeutschen Bundesstaates; Zeitschriftenkonsum und Illustriertenkonsum; Radiokonsum; Hören des NWDR sowie von Sendungen in anderen Sprachen; Art und Sprache der gehörten Sendungen; Verfolgen des deutschen Sendedienstes der BBC. Bierkonsum; Präferenz für helle oder dunkle sowie bittere oder süße sowie für leichte oder starke Biersorten; Erhöhung des individuellen Bierkonsums bei verbesserter Bierqualität; präferiertes Getränk; Sparform; Erinnerung an Schlager aus der Vorkriegszeit. Flüchtlingsstatus; Ortsgröße; Zone; Parteipräferenz. Interviewerrating: Kooperationsbereitschaft des Befragten.

Non-probability: QuotaNonprobability.Quota

Nicht-Wahrscheinlichkeitsauswahl: QuotenstichprobeNonprobability.Quota

Face-to-face interviewInterview.FaceToFace

Persönliches InterviewInterview.FaceToFace

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.11983
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA2324?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=c711f458d30b48fd74365e565e7024016afb0fb6cd81e64a4a8ae5645c8fc143
Provenance
Creator Institut für Demoskopie, Allensbach
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2015
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences