Change of political orientations, values and future expectations. Topics: Place and country of birth; citizenship; language spoken at home; religious community; participation in life of church parish; number of siblings; persons in household; school degree, college education and occupation of parents; employment of mother; short time work, ABM {jobs program} or unemployment of parents; importance of individual values (scale), occupational (school) values (scale), social values (scale); political interest; subjective political competence; political effectiveness; political participation; national-authoritarian attitude (scale); personality factors (scale); general social participation; family participation (scale); school grades in selected subjects; first and second foreign language; first and second (compulsory) optional subject; repeating a grade; school degree sought; activity after completion of time in school; wishes and concerns for the next year, for the next 5 or 10 years in personal and social area; probability of occurrence of certain events in personal and social area; most significant event in the last few years; most important future event; ability to influence the occurrence of certain events in politics and society; alienation from politics/politicians; political participation; Sunday question; party preference; internal readiness for violence; satisfaction with value concepts; subjective well-being; concerns and health problems in the last few weeks; future optimism; dealing with arising problems.
Veränderung von politischen Orientierungen, Werthaltungen und Zukunftserwartungen. Themen: Geburtsort/-land; Staatsangehörigkeit; zu Hause gesprochene Sprache; Religionsgemeinschaft; Teilnahme am Leben der Kirchengemeinde; Anzahl der Geschwister; Personen im Haushalt; Schulabschluß, Hochschulausbildung und Beruf der Eltern; Berufstätigkeit der Mutter; Kurzarbeit, ABM oder Arbeitslosigkeit der Eltern; Wichtigkeit individueller Werte (Skala), beruflicher (schulischer) Werte (Skala), gesellschaftlicher Werte (Skala); politisches Interesse; subjektive Politikkompetenz; politische Wirksamkeit; politische Partizipation; national -autoritäre Einstellung (Skala); Persönlichkeitsfaktoren (Skala); allgemeine soziale Einbindung; familiäre Einbindung (Skala); Schulnoten in ausgewählten Fächern; erste und zweite Fremdsprache; erstes und zweites Wahlpflichtfach; Wiederholung einer Klassenstufe; angestrebter Schulabschluß; Tätigkeit nach Abschluß der Schulzeit; Wünsche und Befürchtungen für das nächste Jahr, für die nächsten 5 bzw. 10 Jahre im persönlichen und im gesellschaftlichen Bereich; Wahrscheinlichkeit des Eintretens bestimmter Ereignisse im persönlichen und gesellschaftlichen Bereich; bedeutsamtes Ereignis in den letzten Jahren; wichtigstes zukünftiges Ereignis; Beeinflußbarkeit des Eintretens bestimmter Ereignisse in Politik und Gesellschaft; Entfremdung von Politik/Politikern; politische Partizipation; Sonntagsfrage; Parteienpräferenz; innere Gewaltbereitschaft; Zufriedenheit mit Wertevorstellungen; subjektives Wohlbefinden; Sorgen und gesundheitliche Probleme in den letzten Wochen; Zukunftsoptimismus; Umgang mit auftretenden Problemen.
Master sample: cluster sample of school classes of the eighth, tenth and twelfth grade of all school types (comprehensive school, secondary school, junior high school and high school). Repeated survey of schoolchildren of the eighth grade of all school types and of the tenth grade of high schools.
Ausgangsstichprobe: Klumpenauswahl von Schulklassen der achten, zehnten und zwölften Klassenstufe aller Schultypen (Gesamtschule, Realschule, Hauptschule und Gymnasium). Wiederholte Befragung der Schüler der achten Klassen aller Schultypen und der zehnten Klasse der Gymnasien.
Schriftliche Befragung