Living Conditions and Way of Life of Schoolchildren from the View of Teachers 1977 (Medium-Sized City)

Value orientations, leisure habits, school achievements, common relations in school class and family relations. Topics: sex, school achievement, attitude, characteristics and FDJ membership of the schoolchild with the most influence; relationship of schoolchildren among themselves; schoolchildren with few contacts; role of the FDJ (scale); problems with which the schoolchildren turn to the teacher; occurrence of discipline difficulties; cooperation of schoolchildren, FDJ leadership, parents work group, parents of the involved schoolchildren, principal, instructor and government departments with discipline difficulties; schoolchildren participation in school life; recommendations for leisure time; possibilities for common organization of leisure time; relations in the schoolchildren and educationalist collective; conduct of schoolchildren in the collective; character traits of young people; dealing of schoolchildren with money; existence of different expressions of opinion and behavior of the schoolchildren at home and in school; influence factors on the readiness of the schoolchildren to achieve; support of teacher by youth organization, parents representations, party organization, sponsoring company, national representations and cultural facilities; satisfaction with occupation as teacher; length of activity as teacher.

Wertvorstellungen, Freizeitverhalten, Schulleistungen, Gemeinschaftsbeziehungen in der Schulklasse und familiale Verhältnisse. Themen: Geschlecht, Schulleistung, Einstellung, Eigenschaften und FDJ-Mitgliedschaft des tonangebenden Schülers; Verhältnis der Schüler untereinander; kontaktarme Schüler; Rolle der FDJ (Skala); Probleme, mit denen sich die Schüler an den Lehrer wenden; Auftreten von Disziplinschwierigkeiten; Zusammenarbeit von Schülern, FDJ-Leitung, Elternaktiv, Eltern der betreffenden Schüler, Direktor, Fachlehrer und staatlichen Dienststellen bei Disziplinschwierigkeiten; Schülerbeteiligung am Schulleben; Empfehlungen für Freizeit; Möglichkeiten für gemeinsame Freizeitgestaltung; Beziehungen im Schüler- und im Pädagogenkollektiv; Verhalten der Schüler im Kollektiv; Charaktereigenschaften von Jugendlichen; Umgang der Schüler mit Geld; Existenz unterschiedlicher Meinungsäußerungen und Verhaltensweisen der Schüler zu Hause und in der Schule; Einflußfaktoren auf die Leistungsbereitschaft der Schüler; Unterstützung des Lehrers durch Jugendorganisation, Elternvertretungen, Parteiorganisation, Patenbetrieb, Volksvertretungen und kulturellen Einrichtungen; Zufriedenheit mit dem Lehrerberuf; Dauer der Tätigkeit als Lehrer.

Census

Totalerhebung

Face-to-face interview: Paper-and-pencil (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI

Persönliches Interview : Papier-und-Bleistift (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6462?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=0120b51b963471b86d7c1ca06115d19efaa9e2e71031a43447d454ef06074559
Provenance
Creator Abteilung Bildungssoziologie an der Akademie der Pädagogischen Wissenschaften, Berlin
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1977
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences