Students Interval Study Achievement - Highly-Qualified Students, SIL-WISS 1986

Personality structure and conditions of high study achievements among highly-qualified college students. Topics: Moral orientations; technical commitment before start of course of studies; participation in achievement comparisons outside of school; choice of subject, stimulus for application for admission to college; path of education to high school graduation, high school graduation grades; participation in optional forms of occupation with scientific-technical problems outside of school, their consequences and effects; relative achievement position and activities in high school graduation class; access to studies; transfer from high school instruction to college; study achievement; FDJ functions and political function; self-assessment of personal technical-scientific, social-political and cultural activities; studying on one's own; estimated and cognitive dispositions to achievement; scientific work style, mastery of study demands; special scholarship, reasons for above-average study achievements; possibility and realization of participation in scientific-productive work at the section or college and its consequences; optional occupation with technical problems, forms of independent scientific work, special research topics, independent scientific, creative achievement; individual study plan; use of sources of information; time budget for obligatory and optional study tasks, mental-cultural reception, cultural-artistic activity; relationship of teachers and students, communication, individual support by teachers, support measures; social relations, belonging to discussion circle; collective climate in seminar group, relationship with fellow students; motivation for studies, study engagement, first names for studies, study attitudes; interest in part-time studies; satisfaction with working and living conditions in university city; occupational anticipations, first names, expectations, desired deployment; assessment of personal capability, extent to which informed about occupation; current partner relation; occupational qualification of parents.

Persönlichkeitsstruktur und Bedingungen hoher Studienleistungen bei hochbefähigten Hochschulstudenten. Themen: Wertorientierungen; fachliches Engagement vor Studienbeginn; Teilnahme an außerschulischen Leistungsvergleichen; Studienfachwahl, Anregung für Studienbewerbung; Bildungsweg zur Hochschulreife, Abiturnoten; Mitarbeit an fakultativen Formen außerschulischer Beschäftigung mit wissenschaftlich-technischen Problemen, deren Auswirkungen und Effekte; relative Leistungsposition und Aktivitäten in Abiturklasse; Zugang zum Studium; Übergang von der Abiturausbildung zum Studium; Studienleistung; FDJ Funktionen und politische Funktion; Selbsteinschätzung eigener fachlich-wissenschaftlicher, gesellschafts-politischer und kultureller Aktivitäten; Selbststudium; ästimative und kognitive Leistungsdispositionen; wissenschaftlicher Arbeitsstil, Beherrschen von Studienanforderungen; Sonderstipendium, Gründe für überdurchschnittliche Studienleistungen; Möglichkeit und Realisierung der Teilnahme an wissenschaftlich-produktiver Arbeit an der Sektion oder Hochschule und deren Auswirkungen; fakultative Beschäftigung mit Fachproblemen, Formen selbständiger wissenschaftlicher Arbeit, spezielles Forschungsthema, eigenständige wissenschaftliche schöpferische Leistung; individueller Studienplan; Nutzung von Informationsquellen; Zeitbudget für obligatorische und fakultative Studienaufgaben, geistig kulturelle Rezeption, kulturell-künstlerische Betätigung; Verhältnis von Lehrkräften und Studenten, Kommunikation, individuelle Förderung durch Lehrkräfte, Fördermaßnahmen; soziale Beziehungen, Zugehörigkeit zu Diskussionskreis; Kollektivklima in Seminargruppe, Verhältnis zu Kommilitonen; Studienmotivation, Studienengagement, Vornahmen für das Studium, Studieneinstellungen; Interesse an Teilstudium; Zufriedenheit mit Arbeits- und Lebensbedingungen am Hochschulort; berufliche Antizipationen, Vornahmen, Erwartungen, Einsatzwünsche; Einschätzung eigener Leistungsfähigkeit, Informiertheit über Beruf; aktuelle Partnerbeziehung; berufliche Qualifikation der Eltern.

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6139?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=66289d19b4d60ff9d424956468673be50d870fa640f5e735e5f810182f0c3892
Provenance
Creator Zentralinstitut für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1986
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences