Life in Old Age

DOI

The psycho-social situation as well as communication and consumer habits of older people in the Federal Republic. Topics: information on course of the day; media usage and topics of editorial interests; travel activities; travel duration; destinations and motives for travel; organization of the trip and means of transport used; attitudes and conduct as consumer; acquisition plans for the residence; frequency of use of cosmetics and medications; attitude to use of nutrition and semi-luxury foods, tobacco and alcohol; shopping habits; generally preferred businesses; residential environment and housing situation; satisfaction with housing; local residency; social surroundings; presence and vicinity of reference persons; frequency of contacts with various reference persons and general integration; satisfaction with public services; criticism and demands of government and authorities; memberships and activities in clubs; frequently exercised activities; interest in various sports and types of games; attitude to facilities for adult education; self-assessment of personality traits; contentment with life and disengagement (scale); orientation in the future and wishes for the future; satisfaction with health; structure of household income and assets; cost of living and structure of expenditures; rent costs; savings habits and forms of investment. Demography: sex; marital status; religious denomination; school education; household size; housing situation; local residency; memberships. Indices: social integration; consumer behavior; life feeling. Interviewer rating: disabilities of respondent; residential area; housing situation; type of home for the aged.

Die psycho-soziale Lage sowie das Kommunikations- und Konsumverhalten älterer Menschen in der Bundesrepublik. Themen: Angaben zum Tagesablauf; Mediennutzung und redaktionelle Themeninteressen; Reisetätigkeit; Reisedauer; Reiseziele und Reisemotive; Organisation der Reise und benutztes Verkehrsmittel; Einstellungen und Verhalten als Verbraucher; Anschaffungspläne für die Wohnung; Verwendungshäufigkeit von Kosmetika und Medikamenten; Einstellung zum Konsum von Nahrungs- und Genußmitteln; Einkaufsgewohnheiten; allgemein bevorzugte Geschäfte; Wohnumwelt und Wohnsituation; Wohnzufriedenheit; soziales Umfeld; Vorhandensein und Nähe von Bezugspersonen; Häufigkeit der Kontakte mit verschiedenen Bezugspersonen und allgemeine Integration; Zufriedenheit mit den öffentlichen Leistungen; Kritik und Forderungen an Staat und Behörden; Mitgliedschaften und Aktivitäten in Vereinen; häufig ausgeübte Beschäftigungen; Interesse an verschiedenen Sport- und Spielarten; Einstellung zu Einrichtungen der Erwachsenenbildung; Selbsteinschätzung von Persönlichkeitseigenschaften; Lebenszufriedenheit und Disengagement (Skala); Zukunftsorientierung und Wünsche für die Zukunft; Zufriedenheit mit der Gesundheit; Struktur des Haushaltseinkommens und des Vermögens; Lebenshaltungskosten und Struktur der Ausgaben; Mietkosten; Sparverhalten und Geldanlageformen. Demographie: Geschlecht; Familienstand; Konfession; Schulbildung; Haushaltsgröße; Wohnsituation; Ortsansässigkeit; Mitgliedschaften. Indizes: Soziale Integration; Verbraucherverhalten; Lebensgefühl. Interviewerrating: Behinderungen des Befragten; Wohngegend; Wohnsituation; Art des Altersheims.

Multi-stage random sample

Mehrstufige Zufallsauswahl

Oral survey with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.1068
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA1068?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=24b82da9c4c1122e09f7d66593d7321d5483380c01e50445855299c34a6b32d7
Provenance
Creator Gruner + Jahr, Marktforschung, Hamburg
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1976
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany; Deutschland