Teacher Survey 1990

DOI

Changes in the education system after the political turning point, individualization in instruction, comparison of the education systems of GDR and FRG. Topics: Attitude to teaching occupation in general; evaluation of personal dealing with children; sense of well-being and acceptance among the teaching staff; appropriate judgement of achievement by teaching staff; stand on current occupational requirements; fear of loss of job; self-assessment of personal authority and trust among the schoolchildren; openness and criticism in dealing with the schoolchildren; extent to which informed about problems, interests and leisure activities of the schoolchildren; conveying a humanistic life position; intent to change occupations; changes in school atmosphere (scale); assessment of changed relations between teachers and schoolchildren, teachers and parents, teachers and their colleagues; concerns regarding the development of use of addictive drugs, AIDS, nationalism, hostility to foreigners, thinking in terms of competition, social injustice, achievement stress, status of all-round education; stand on the education system of the GDR; desired orientation of the school in the future (scale); preferred forms of involvement for the future (scale); evaluation of the burden in the occupational, social and personal area (scale); satisfaction with personal structuring of instruction (scale); feeling of deficits in occupational qualification (scale); opinion on individualization in school education and on organizational and content consequences (scale); stand on enforcement of the achievement principle in school and evaluation of necessary measures for this (scale); evaluation of points of criticism in the school system such as education goals, training goals, teaching methods, learning methods, political orientation etc.; assessment of the reserves in democratization of the school (scale); use of democratic rights in school; comparison of the education systems of GDR and FRG regarding equal opportunities, achievement orientation, all-round education, content orientation etc.; school type, subject area and class level taught; number of hours of instruction per week; evaluation of income in comparison with other college and technical college staff; intended occupational or technical qualification; function in school, in parties and organizations.

Veränderungen im Bildungssystem nach der politischen Wende, Individualisierung im Unterricht, Vergleich der Bildungssysteme DDR und BRD. Themen: Einstellung zum Lehrerberuf generell; Bewertung des eigenen Umgangs mit Kindern; Wohlfühlen und Akzeptanz im Lehrerkollegium; leistungsgerechte Beurteilung im Lehrerkollegium; Haltung zu den gegenwärtigen beruflichen Anforderungen; Angst vor Verlust des Arbeitsplatzes; Selbsteinschätzung der eigenen Autorität und des Vertrauens bei den Schülern; Offenheit und Kritik im Umgang mit den Schülern; Informiertheit über Probleme, Interessen und Freizeittätigkeiten der Schüler; Vermittlung einer humanistischen Lebensposition; Absicht zum beruflichen Wechsel; Veränderungen in der schulischen Atmosphäre (Skala); Einschätzung der veränderten Beziehungen zwischen Lehrern und Schülern, Lehrern und Eltern, Lehrern und deren Kollegen; Befürchtungen hinsichtlich der Entwicklung des Suchtmittelkonsums, Aids, Nationalismus, Ausländerfeindlichkeit, Konkurrenzdenken, soziale Ungerechtigkeit, Leistungsstreß, Stand der Allgemeinbildung; Haltung zum Bildungssystem der DDR; gewünschte Orientierung der Schule in der Zukunft (Skala); präferierte Formen des Engagements für die Zukunft (Skala); Bewertung der Belastung im beruflichen, gesellschaftlichen und persönlichen Bereich (Skala); Zufriedenheit mit der eigenen Unterrichtsgestaltung (Skala); Gefühl von Defiziten in der beruflichen Qualifikation (Skala); Meinung zur Individualisierung in der Schulausbildung und zu ihren organisatorischen und inhaltlichen Konsequenzen (Skala); Haltung zur Durchsetzung des Leistungsprinzips in der Schule und Bewertung der erforderlichen Maßnahmen hierzu (Skala); Bewertung von Kritikpunkten im Schulwesen wie Bildungsziele, Erziehungsziele, Lehrmethoden, Lernmethoden, politische Ausrichtung u. a.; Einschätzung der Reserven bei der Demokratisierung der Schule (Skala); Nutzung der demokratischen Rechte in der Schule; Vergleich der Bildungssysteme DDR und BRD hinsichtlich Chancengleichheit, Leistungsorientierung, Allgemeinbildung, inhaltliche Ausrichtung u. a.; Schultyp, Fachrichtung und unterrichtete Klassenstufe; Anzahl der Wochenunterrichtsstunden; Bewertung des Einkommens im Vergleich mit anderen Hoch- und Fachschulkadern; beabsichtigte berufliche oder fachliche Qualifikation; Funktion in der Schule, in Parteien und Organisationen.

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6028
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6028?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=b754f98f48b26c0298a57324ccef1488c71092e49d249e0d5d6b2a86eff1c6ba
Provenance
Creator Zentralinstitut für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1990
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences