Flash Eurobarometer 283 (Entrepreneurship in the EU and Beyond)

DOI

Attitudes towards entrepreneurship.

Topics: preferred employment status: employed, self-employed; reasons for preferred employment status; feasibility to become self-employed within the next five years; reasons for non-feasibility; attitude towards the following statements on personal school education with regard to entrepreneurship: helpful to develop entrepreneurial attitude, helpful to understand role of entrepreneurs in society, made interested in becoming entrepreneur, has given essential skills; attitude towards selected statements on entrepreneurs: create benefit for society, only think of themselves, are job creators, take advantage of other people’s work; activities in starting a business; considerations with regard to staring a business; current situation in own business; importance of each of the following issues in the decision to start a business: dissatisfaction with previous job situation, appropriate business idea, contact with appropriate business partner, getting necessary financial resources, role model, addressing special needs; reasons for starting own business; preference to set up new business or to take over existing one; most important risks for setting up a business; attitude towards selected groups of people: entrepreneurs, civil servants, top managers in large production companies, managers in banks or similar institutions, politicians, liberal professions; use of an assumed heritage; preference for quick expansion or slow growth; importance of each of the following issues with regard to starting a business: lack of financial support, complex administrative procedures, find information on how to start a business, risk of failure, possibility to have a second chance. Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; type of community; parents’ occupation; satisfaction with household income; self-characterization (e.g. equifinality, willingness to take risks, etc.). Additionally coded was: respondent ID; interviewer ID; language of the interview; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; call history; region; weighting factor.

Einstellung zu eigenen unternehmerischen Aktivitäten.

Themen: Präferierter beruflicher Status (angestellt oder selbständig); Gründe für die jeweilige Präferenz als Angestellter oder Selbständiger; Wunsch nach Selbständigkeit in den nächsten 5 Jahren und Einschätzung der Realisierbarkeit; Gründe für mangelnde Chancen für eine Selbstständigkeit; Bedeutung der schulischen Ausbildung für: Entwicklung von Eigeninitiative und unternehmerischer Einstellung, das bessere Verständnis der Rolle der Unternehmen in der Gesellschaft und für das Interesse, Unternehmer zu werden, unternehmerische Fähigkeiten; Einstellung zu Unternehmern: Unternehmer entwickeln neue Produkte von denen alle profitieren, Unternehmer denken nur an den eigenen Profit, schaffen Arbeitsplätze, Ausbeutung der Arbeit anderer; Vorbereitung einer Unternehmensgründung oder selbst bereits Unternehmen gegründet; Einstellung zu einer eigenen unternehmerischen Aktivität; wichtigste Motive für den Beginn unternehmerischer Aktivitäten: Unzufriedenheit mit der vorherigen Situation, geeignete Geschäftsidee, Kontakt zu geeigneten Geschäftspartnern, finanzielle Mittel, Vorbild, unerfülltes soziales oder ökologisches Bedürfnis; Motiv für die Unternehmensgründung: günstige Gelegenheit oder Notwendigkeit, Präferenz für eine Unternehmensneugründung oder Unternehmensübernahme; wichtigste Risiken bei einer Unternehmensgründung: Einkommensunsicherheit, Jobunsicherheit, Vermögensverlust, großer Aufwand an Zeit und persönlichem Einsatz, Misserfolg und Konkurs; Einstellungen zu Unternehmern, Beamten, Top-Managern in Produktionsfirmen, Managern in Banken, Politikern und Personen in freien Berufen; Verwendung einer zu Verfügung stehenden Geldsumme (z.B. aus einem Erbe); Präferenz für ein langsames oder schnelles Unternehmenswachstum; Zustimmung zu Aussagen über die Gründung von Unternehmen (Skala): Schwierigkeiten beim Unternehmensstart durch mangelnde Finanzen, großer bürokratischer Aufwand, Informationsbeschaffung zum Thema Unternehmensgründung, Verzicht auf Unternehmensgründung bei Aussicht auf Misserfolg, zweite Chance für gescheitere Unternehmensgründer; subjektive Einschätzung der eigenen Persönlichkeitsmerkmale: Risikobereitschaft, Interesse an schwierigen Aufgaben, Selbstbewusstsein, Einstehen für eigene Entscheidungen, eigener Ideenreichtum, Zukunftsoptimismus, Interesse an Wettbewerb mit anderen. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad; berufliche Stellung der Eltern; Zufriedenheit mit dem Haushaltseinkommen; Selbstcharakterisierung. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewer-ID; Interviewsprache; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Anzahl der Kontaktversuche; Region; Gewichtungsfaktor.

ProbabilityProbability

WahrscheinlichkeitsauswahlProbability

Face-to-face interviewInterview.FaceToFace

Persönliches InterviewInterview.FaceToFace

Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI

Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10210
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA5439?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=07906dc126c3405b630285843deecbc3d8fb0f562547afb09607f57492993f08
Provenance
Creator European Commission, Brussels DG Communication Public Opinion Analysis Sector
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2011
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Denmark; Dänemark; Germany; Deutschland; Finland; Finnland; France; Frankreich; Greece; Griechenland; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Portugal; Portugal; Sweden; Schweden; Spain; Spanien; United Kingdom; Vereinigtes Königreich; Cyprus; Zypern; Czech Republic; Tschechische Republik; Estonia; Estland; Latvia; Lettland; Lithuania; Litauen; Hungary; Ungarn; Malta; Malta; Poland; Polen; Slovakia; Slowakei; Slovenia; Slowenien; Iceland; Island; Norway; Norwegen; United States of America; Vereinigte Staaten von Amerika; Bulgaria; Bulgarien; Croatia; Kroatien; Romania; Rumänien; Turkey; Türkei; Switzerland; Schweiz; Japan; Japan; Korea, Republic of; Korea, Republik; China; China