Social Experiences of Young People in Transition into Working Life 1986 (Technical College Students)

DOI

Daily values, future expectations, school achievements, attitude to school and expectations of choice of occupation. Topics: Satisfaction with selected occupation; fulfillment of occupation desire; influence on choice of occupation by parents, relatives, friends, teacher for occupation advice, class leaders, polytechnical instruction, work and interest groups, media, advertising of companies, center for occupation advice; work values (scale); significance of modern technology in training (scale); shift work or willingness to work in shift work; relations in seminar group and in work collective; just treatment in the technical college, family and public; role of the FDJ; free expression of opinion in the technical college; preparation of school for studies; school knowledge as solid basis for vocational training; difficulties in transition into training; positive and negative memories of school; relationship of personal experiences and knowledge provided; influence of science and technology on one's own employment; every-day values such as work, money, harmonic family life, achievement, obedience, knowledge, good relations, political position, good friends and colleagues; future expectations (scale); goals in life (scale); changes in organization of leisure time; time period of life planning; personal life planning regarding residence, marital status, desire for children, employment and political commitment; material desires; grade in the final examination of the 10th grade; performance achieved in theoretical and practical training; training occupation; membership and functions in organizations; vocational certificate and occupation group of parents; family structure; participation in the school investigation; willingness to participate further in the survey.

Alltagswerte, Zukunftserwartungen, Schulleistungen, Einstellung zur Schule und Erwartungen an die Berufswahl. Themen: Zufriedenheit mit gewähltem Beruf; Erfüllung des Berufswunsches; Einfluß von Eltern, Verwandten, Freunden, Lehrern für Berufsberatung, Klassenleiter, polytechnischen Unterricht, Arbeits- und Interessengemeinschaften, Medien, Werbung der Betriebe, Zentrum für Berufsberatung auf Berufswahl; Arbeitswerte (Skala); Bedeutung der modernen Technik in der Ausbildung (Skala); Schichtarbeit bzw. Bereitschaft, im Schichtsystem zu arbeiten; Beziehungen in der Seminargruppe und im Arbeitskollektiv; gerechte Behandlung in der Fachschule, Familie und Öffentlichkeit; Rolle der FDJ; freie Meinungsäußerung in der Fachschule; Vorbereitung der Schule auf das Studium; Schulwissen als solide Grundlage für die Berufsausbildung; Schwierigkeiten beim Übergang in die Ausbildung; positive und negative Erinnerungen an die Schule; Verhältnis von eigenen Erfahrungen und vermitteltem Wissen; Einfluß von Wissenschaft und Technik auf die eigene Berufstätigkeit; Alltagswerte wie Arbeit, Geld, harmonisches Familienleben, Leistung, Unterordnung, Wissen, gute Beziehungen, politischer Standpunkt, gute Freunde und Kollegen; Zukunftserwartungen (Skala); Lebensziele (Skala); Veränderungen in der Freizeitgestaltung; Zeitraum der Lebensplanung; eigene Lebensplanung hinsichtlich Wohnen, Familienstand, Kinderwunsch, Berufstätigkeit und politischem Engagement; materielle Wünsche; Note der Abschlußprüfung 10. Klasse; erreichte Leistungen in der theoretischen und praktischen Ausbildung; Ausbildungsberuf; Mitgliedschaft und Funktionen in Organisationen; Berufsabschluß und Tätigkeitsgruppe der Eltern; Familienstruktur; Teilnahme an der Schuluntersuchung; Bereitschaft zur weiteren Teilnahme an der Befragung.

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6476
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6476?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=123e9134c0302ce77d3f1be2d5bcdbf8ac23ddc01a746a0bd4bae4d553b0bc29
Provenance
Creator Abteilung Bildungssoziologie an der Akademie der Pädagogischen Wissenschaften, Berlin
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1986
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences