Value orientations, leisure habits, school achievements, common relations in school class and family relations. Topics: Understanding and solidarity in class collective; characteristics, school achievements and attitudes of the schoolchild with the most influence; frequency of meeting classmates; possibilities to take part in structuring the school; role of FDJ leadership (scale); participation in teams and sport outside of instruction; sport after the end of school time; leisure partner; leisure meeting places; attitude on informal groups such as Heavy Metals, Punks, Teds, Peacer, New Romantics, New Waver, Grufties, trend-followers, Funkies, Skinheads, Psychos, Penner, Blueser, Zotten; normed characteristics and behaviors in one's circle of friends; social status of best friend; preferred leisure activities; leisure facilities; preferred diskotheque; sense of well-being in class collective; conduct in the collective; necessity of taking part in structuring of life at school; character traits of young people; every day values such as work, money, harmonic family life, achievement, obedience, knowledge, good relations, political position, good friends and colleagues; future expectations (scale); structuring one's own future; persons to confide in; just treatment in school, family and public; social supervision by parents; decision areas in one's family; expectations of parents; school accomplishments achieved; membership and functions in organizations; number of siblings; family structure; employment of parents; shift work of parents; work group of parents; vocational certificate of parents; possession of consumer goods in one's family; housing conditions; personal room; amount of pocket-money; preferred financial expenditures; vacation work; desire already to be an apprentice; willingness to participate further in the survey.
Wertvorstellungen, Freizeitverhalten, Schulleistungen, Gemeinschaftsbeziehungen in der Schulklasse und familiale Verhältnisse. Themen: Verstehen und Zusammenhalten im Klassenkollektiv; Eigenschaften, Schulleistungen und Einstellungen des tonangebenden Schülers; Häufigkeit des Treffens mit Klassenkameraden; Möglichkeiten zur Mitgestaltung an der Schule; Rolle der FDJ-Leitung (Skala); Teilnahme an Arbeitsgemeinschaften und am außerunterrichtlichen Sport; Sport treiben nach Beendigung der Schulzeit; Freizeitpartner; Freizeittreffpunkte; Haltung zu informellen Gruppen wie Heavy Metals, Punks, Teds, Peacer, New Romantics, New Waver, Grufties, Popper, Funkies, Skinheads, Psychos, Penner, Blueser, Zotten; normierte Eigenschaften und Verhaltensweisen im Freundeskreis; Sozialstatus des(r) besten Freundes(in); präferierte Freizeittätigkeiten; Freizeiteinrichtungen; bevorzugte Diskothek; Wohlfühlen im Klassenkollektiv; Verhalten im Kollektiv; Notwendigkeit der Mitgestaltung des Lebens an der Schule; Charaktereigenschaften von Jugendlichen; Alltagswerte wie Arbeit, Geld, harmonisches Familienleben, Leistung, Unterordnung, Wissen, gute Beziehungen, politischer Standpunkt, gute Freunde und Kollegen; Zukunftserwartungen (Skala); Gestaltung der eigenen Zukunft; Vertrauenspersonen; gerechte Behandlung in der Schule, Familie und Öffentlichkeit; soziale Kontrolle durch Eltern; Entscheidungsbereiche in der Familie; Erwartungen der Eltern; erreichte Schulleistungen; Mitgliedschaft und Funktionen in Organisationen; Anzahl der Geschwister; Familienstruktur; Berufstätigkeit der Eltern; Schichtarbeit der Eltern; Tätigkeitsgruppe der Eltern; Berufsabschluß der Eltern; Besitz von Konsumgütern in der Familie; Wohnbedingungen; eigenes Zimmer; Höhe des Taschengeldes; präferierte Geldausgaben; Ferienarbeit; Wunsch, bereits Lehrling zu sein; Bereitschaft zur weiteren Teilnahme an der Befragung.
Face-to-face interview: Paper-and-pencil (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI
Persönliches Interview : Papier-und-Bleistift (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI