Attitude of students to marriage and family. Topics: 1. questions on person: social surroundings of current housing situation; origin from rural area or conurbation; course of study; degree sought; organization memberships. 2. questions on childhood and youth: family constellation and marital status of parents during childhood; relative financial situation of family in comparison to school friends; employment of both parents; social origins; self-characterization of mood and family situation (scale); judgement on quality of parental marriage; most important socialization authorities during youth. 3. attitude to marriage and family: ideal way of life and accepted forms of living together of partners; importance of areas of life; personal life plan; most important indicators of a good marriage (scale); personal significance of marriage and preferred marriage age; most important reasons for marriage; preferred form of wedding ceremony; significance of sexual faithfulness in a partnership; difficulties for marriage; religious self-assessment and personal significance of religion and belief; most important authorities of religious socialization; significance of church marriage ceremony; significance and indicators of a good family (scale); reasons for difficulties of family development (scale); recommendations on improvement in the situation of the family; judgement on society as hostile to children; most important reasons for the desire for children or limitation; desired number of children; attitude to abortion (scale); opinions on compatibility of family and employment.
Einstellung von Studenten zu Ehe und Familie. Themen: 1. Fragen zur Person: Soziales Umfeld der derzeitigen Wohnsituation; Herkunft aus ländlichem Gebiet oder Ballungsgebiet; Studienrichtung; angestrebter Studienabschluß; Vereinsmitgliedschaften. 2. Fragen zur Kindheit und Jugend: Familienkonstellation und Familienstand der Eltern während der Kindheit; relative Finanzsituation der Familie im Vergleich zu den Schulkameraden; Berufstätigkeit beider Elternteile; soziale Herkunft; Selbstcharakterisierung der Gemütslage und der familiären Situation (Skala); Beurteilung der Qualität der Elternehe; wichtigste Sozialisationsinstanzen während der Jugend. 3. Einstellung zu Ehe und Familie: Ideale Lebensform und akzeptierte Formen des Zusammenlebens von Partnern; Wichtigkeit der Lebensbereiche; persönlicher Lebensentwurf; wichtigste Kennzeichen einer guten Ehe (Skala); persönliche Bedeutung der Ehe und präferiertes Heiratsalter; wichtigste Heiratsgründe; präferierte Form der Eheschließung; Bedeutung sexueller Treue in der Partnerschaft; Erschwernisse für die Ehe; religiöse Selbsteinschätzung und persönliche Bedeutung von Religion und Glaube; wichtigste Instanzen religiöser Sozialisation; Bedeutung der kirchlichen Trauung; Bedeutung und Kennzeichen einer guten Familie (Skala); Gründe für Erschwernisse familiärer Entfaltung (Skala); Vorschläge zur Verbesserung der Situation der Familie; Beurteilung der Gesellschaft als kinderfeindlich; wichtigste Gründe für den Kinderwunsch bzw. deren Einschränkung; gewünschte Kinderzahl; Einstellung zum Schwangerschaftsabruch (Skala); Meinungen zur Vereinbarkeit von Familie und Beruf.
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper