Eurobarometer 73.3 (Mar-Apr 2010)

DOI

Since the early 1970s the European Commission´s Standard & Special Eurobarometer are regularly monitoring the public opinion in the European Union member countries. Principal investigators are the Directorate-General Communication and on occasion other departments of the European Commission or the European Parliament. Over time, candidate and accession countries were included in the Standard Eurobarometer Series. Selected questions or modules may not have been surveyed in each sample. Please consult the basic questionnaire for more information on country filter instructions or other questionnaire routing filters. In this study the following modules are included: 1. National and European identity, 2. Public health: electromagnetic fields.

Topics: 1. National and European identity: most important characteristics of a national identity and a European identity; personal importance of a European identity; national provenance of the respondent and his family; number of grandparents who were born in the country; types of personal connections with other countries; mother tongue; knowledge of other languages; intent to move to another country and preferred country (mobility); attachment to other countries; main reasons for attachment to other countries; level of attachment to the own city/ to the own region (split A), to the city/ to the region where the respondent lives (split B), to the country, and to the European Union; feeling of belonging to one of the majority groups or to one of the minority groups in the country, and assumed generally perception of people in the country; assumed reasons for this perception. 2. Public health / electromagnetic fields: extent of the effect on health through: quality of the air outdoors and indoors, quality of drinking water and of the water in lakes and rivers, noise, waste management, quality of food, chemicals, exposure to sun, housing conditions, mobile phone handsets, mobile phone masts, electrical equipment in the household, computers, high tension power lines; knowledge of sources of electromagnetic fields; concern about the health risks of electromagnetic fields; informed about the potential health risks of electromagnetic fields; satisfaction with the received information about health risks linked to electromagnetic fields; main sources of information; reasons for dissatisfaction with the received information; preferred main sources of information about electromagnetic fields; effectiveness of public authorities in protecting from health risks linked to electromagnetic fields; kinds of possible intervention by the European Union in protecting from health risks linked to electromagnetic fields. Demography: nationality; age; marital status and family situation; age at end of education; sex; occupation; type of community; household composition and household size; own a mobile phone and fixed (landline) phone; possession of durable goods (entertainment electronics, internet connection, possession of a car, a flat/a house have finished paying for or still paying for); financial difficulties during the last year; self-rated social position (scale); internet use (at home, at work, at school). Also encoded was: date of interview; interview; persons present during the interview; willingness to cooperate; interview language; city size; region; country; weighting factor.

Seit den frühen 1970er Jahren beobachten die Standard & Spezial Eurobarometer der Europäischen Kommission regelmäßig die öffentliche Meinung in den Mitgliedsländern der Europäischen Union. Primärforscher sind die Generaldirektion Kommunikation und bei Spezialthemen weitere Direktionen sowie das Europäische Parlament. Im Laufe der Zeit wurden Kandidaten- und Beitrittsländer in die Standard Eurobarometer-Reihe aufgenommen. Ausgewählte Fragen oder Module können in einigen Samples nicht erhoben worden sein. Bitte ziehen Sie für weitere Informationen bezüglich Länderfilter oder anderer Filterführungen den Basisfragebogen heran. In dieser Studie sind folgende Module vorhanden: 1. Nationale und europäische Identität, 2. Öffentliche Gesundheit: elektromagnetische Felder.

Themen: 1. Nationale und europäische Identität: wichtigste Merkmale von nationaler und europäischer Identität; Bedeutung der europäischen Identität für den Befragten persönlich; nationale Herkunft des Befragten und seiner Familie; Anzahl der Großeltern, die im Land geboren sind; persönliche Verbindungen zu anderen Ländern; Muttersprache; weitere Sprachkenntnisse; Umzugsabsicht in ein anderes Land in den nächsten zehn Jahren und gewünschtes Land (Mobilität); Länder, denen der Befragte sich verbunden fühlt; Gründe für Verbundenheit mit anderen Ländern; Grad der Verbundenheit mit der eigenen Stadt / der eigenen Region (Split A), mit dem Wohnort, der Wohnregion (Split B), dem Land und der Europäischen Union; empfundene Zugehörigkeit zu einer der Mehrheitsgruppen im Land oder zu einer Minderheit und vermutete Zuordnung zu einer bestimmten Gruppe durch andere Menschen im Land; vermutete Gründe für diese Zuordnung durch andere. 2. Öffentliche Gesundheit / elektromagnetische Felder: Ausmaß des Effekts auf die Gesundheit durch: Luftqualität im Freien sowie in Innenräumen, Qualität des Leitungswassers sowie von Seen und Flüssen, Lärm, Abfallentsorgung, Lebensmittelqualität, Chemikalien, Sonneneinstrahlung, Wohnsituation, Mobiltelefone, Mobiltelefonsender, Elektroware im Haushalt, Computer, Hochspannungsleitungen; Kenntnis von Quellen elektromagnetischer Felder; Besorgnis über das Gesundheitsrisiko von elektromagnetischen Feldern; Kenntnis von Informationen über das potentielle Gesundheitsrisiko durch elektromagnetische Felder; Zufriedenheit mit dem Erhalt von Informationen über ein Gesundheitsrisiko durch lektromagnetische Felder; Hauptinformationsquellen; Gründe für die Unzufriedenheit mit den erhaltenen Informationen; präferierte Hauptinformationsquellen über elektromagnetische Felder; Effektivität der Behörden beim Schutz der Gesundheit vor elektromagnetischen Feldern; Möglichkeit des Eingreifens der Europäischen Union beim Schutz der Gesundheit vor elektromagnetischen Feldern. Demographie: Nationalität; beruflicher Status; Familienstand und Familiensituation; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Geschlecht; Urbanisierungsgrad; Anzahl der Personen ab 15 Jahren im Haushalt; Anzahl der Kinder unter 10 Jahren und von 10 bis 14 Jahren im Haushalt; Festnetz-Telefonanschluss oder Mobiltelefon im Haushalt; Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter (Unterhaltungsmedien, Internetanschluss, Kfz-Besitz, abzuzahlendes bzw. bereits abgezahltes Wohneigentum); Zahlungsschwierigkeiten im letzten Jahr; Selbsteinschätzung der gesellschaftlichen Stellung (Skalometer); Internetnutzung (zuhause, am Arbeitsplatz, in der Schule). Zusätzlich verkodet wurde: Interviewdatum; Interviewdauer; Anwesenheit Dritter beim Interview; Kooperationsbereitschaft des Befragten; Interviewsprache; Ortsgröße; Region; Land; Gewichtungsfaktor.

Probability Sample: Proportionate Stratified Multistage Sample

Wahrscheinlichkeitsauswahl: mehrstufige, proportional geschichtete Zufallsauswahl

Face-to-face interview CAPI (Computer Assisted Personal Interview) was used in those countries where this technique was available

Persönliches Interview (teilweise CAPI)

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.11430
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA5233?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=c64b4b4cb7c36f44c1858e8ab20b2007a59fa49146e291e68ff15e713de2010e
Provenance
Creator Papacostas, Antonis
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2012
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Humanities; Linguistics
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Denmark; Dänemark; Germany; Deutschland; Greece; Griechenland; Spain; Spanien; Finland; Finnland; France; Frankreich; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Portugal; Portugal; Sweden; Schweden; Cyprus; Zypern; Czech Republic; Tschechische Republik; Estonia; Estland; Hungary; Ungarn; Latvia; Lettland; Lithuania; Litauen; Malta; Malta; Poland; Polen; Slovakia; Slowakei; Slovenia; Slowenien; Bulgaria; Bulgarien; Romania; Rumänien