Reasons, factors and conditions of prematurely leaving GDR college studies depending on personality development of students prematurely discontinuing studies. Topics: Moral orientations on structuring life; development of the desire to study; extent to which informed about studies and occupation; path of education to high school graduation, high school graduation grade; study achievement; choice of subject; personal significance of college education; concepts of student life; first names for studies; identification with being a student, willingness to make an effort, certainty of study success; relationship between teachers and students, relationship with fellow students; subject solidarity and occupation solidarity; application for admission to college; time interval between high school graduation and start of studies; occupation with subject problems, scientific work style, study techniques, dealing with studying on one's own; condition during studies, satisfaction with working and living conditions at university city; self-assessment regarding achievement and activity in seminar group, having too much/little expected; reasons for failures during studies; time of interruption of course of study; reasons for premature interruption of course of study; official justification for terminating studies; attitude to decision to quit, assessment by other persons; identification with path of education, college studies, subject; characteristic of current activity, exercise of occupation learned; renewed studies, desire to study; current firm partner relation with partner and student; concepts of partnership and personal structuring of family life; form of housing; demographic information.
Ursachen, Faktoren und Bedingungen des vorzeitigen Abgangs aus dem Hochschuldirektstudium der DDR in Abhängigkeit von der Persönlichkeitsentwicklung vorzeitig exmatrikulierter StudentInnen. Themen: Wertorientierungen zur Lebensgestaltung; Herausbildung des Studienwunsches; Informiertheit über Studium und Beruf; Bildungsweg zur Hochschulreife, Abiturnote; Studienleistung; Studienfachwahl; persönliche Bedeutung der Hochschulbildung; Vorstellungen vom studentischen Leben; Vornahmen für das Studium; Identifikation mit dem Studentsein, Anstrengungsbereitschaft, Studienerfolgssicherheit; Verhältnis zwischen Lehrkräften und Studenten, Verhältnis zu den Kommilitonen; Studienfachverbundenheit und Berufsverbundenheit; Studienbewerbung; Zeitraum zwischen Abitur und Studienbeginn; Beschäftigung mit Fachproblemen, wissenschaftlicher Arbeitsstil, Studientechniken, Bewältigung des Selbststudiums; Befindlichkeit im Studium, Zufriedenheit mit Arbeits- und Lebensbedingungen am Hochschulort; Selbsteinschätzung hinsichtlich der Leistung und Aktivität in der Seminargruppe, Unter-/Überforderung; Gründe für Mißerfolge im Studium; Zeitpunkt des Studienabbruchs; Gründe des vorzeitigen Studienabbruchs; offizielle Exmatrikulationsbegründung; Einstellung zur Abgangsentscheidung, Bewertung durch andere Personen; Identifikation mit Bildungsweg, Hochschulstudium, Studienfach; Charakteristik der aktuellen Tätigkeit, Ausübung des erlernten Berufs; erneutes Studium, Studienwunsch; aktuelle feste Partnerbeziehung zu PartnerIn und StudentIn; Vorstellungen von Partnerschaft und eigener familiärer Lebensgestaltung; Wohnform; demographische Angaben.
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper