Attitudes and prejudices towards people of different religious, social and ethnic origins. Religion and religiousness. Gender roles. Attitudes towards Muslim fellow citizens. Personal goals. Personal identification. Topics: Identification as German; feeling of belonging to a religious community; self-classification on an upper-bottom scale; left-right self-assessment; scales: Right-Wing Authoritarianism; Social Dominance Orientation; Responsibilisation; Entrepreneurial self; Protestant work ethic; Islamophobia; Homophobia; Xenophobia; Traditional anti-Semitism; Anti-Semitic criticism of Israel; Established privileges; Racism; Sexism; Devaluation of the long-term unemployed; Intention to discriminate against the long-term unemployed; Anti-Americanism; General perception of competition in society; Perceived ethnic competition (general/realistic); Perceived ethnic competition (general/symbolic); Perceived ethnic competition (personal); Perceived ethnic threat (realistic); Perceived ethnic threat (symbolic); Intention to discriminate against migrants; Intergroup contact; Religious identification; Religious centrality; Religious pluralism; Religious fundamentalism; Insecurity; Secondary anti-Semitism; Standard on freedom of expression; Anti-Semitism standard; Anti-Semitic detour communication; Rape myth acceptance; Respect (concerning Muslims); Liking (concerning Muslims); Private contact (concerning Muslims); Work-related contact (concerning Muslims); Prejudices against Muslim women; Target orientation; Gender identity. Demography: German nationality; denomination; German nationality of parents and grandparents (migration background); self-definition as migrant vs. German; sex; age (classified); highest general school leaving certificate; vocational qualification; employment status or other situation; household size; number of persons contributing to household income; household net income; personal net income; willingness to participate again. Additionally coded was: ID; details to which split the respondent belongs; interview duration in minutes; contact details of the respondent; federal state; city size.
Einstellungen und Vorurteile gegenüber Menschen unterschiedlicher religiöser, sozialer und ethnischer Herkunft. Religion und Religiosität. Geschlechterrollen, Einstellung zu muslimischen Mitbürgern. Persönliche Ziele. Persönliche Identifikation. Themen: Identifikation als Deutsche/r; Gefühl der Zugehörigkeit zu einer Religionsgemeinschaft; Selbsteinstufung auf einer Oben-Unten-Skala; Links-Rechts-Selbsteinstufung; Skalen: Rechter Autoritarismus (Right-Wing Authoritarianism); Soziale Dominanz; Responsibilisierung; Unternehmerisches Selbst; Protestantische Arbeitsethik; Islamophobie; Homophobie; Xenophobie; Traditioneller Antisemitismus; Antisemitische Israelkritik; Etabliertenvorrechte; Rassismus; Sexismus; Abwertung von Langzeitarbeitslosen; Diskriminierungsintention gegen Langzeitarbeitslose Antiamerikanismus; Allgemeine Wettbewerbswahrnehmung in der Gesellschaft; Wahrgenommene ethnische Konkurrenz (allgemein/realistisch); Wahrgenommene ethnische Konkurrenz (allgemein/symbolisch); Wahrgenommene ethnische Konkurrenz (persönlich); Wahrgenommene ethnische Bedrohung (realistisch); Wahrgenommene ethnische Bedrohung (symbolisch); Diskriminierungsintention gegen Migranten; Intergruppenkontakt; Religiöse Identifikation; Religiöse Zentralität; Religiöser Pluralismus; Religiöser Fundamentalismus; Unsicherheit; Sekundärer Antisemitismus; Norm zur freien Meinungsäußerung; Norm gegen Antisemitismus; Antisemitische Umwegkommunikation; Vergewaltigungsmythenakzeptanz; Respekt in Bezug auf Muslime; Sympathie für Muslime; Private Kontakte zu Muslimen; Arbeitsbedingte Kontakte zu Muslimen; Vorurteile gegenüber muslimischen Frauen; Zielorientierung; Geschlechtsidentität. Demographie: Deutsche Staatsangehörigkeit; Konfession; deutsche Staatsangehörigkeit der Eltern und Großeltern (Migrationshintergrund); Selbstdefinition als Migrant vs. Deutscher; Geschlecht; Alter (klassiert); höchster allgemeinbildender Schulabschluss; beruflicher Ausbildungsabschluss; Erwerbsstatus bzw. sonstige Situation; Haushaltsgröße; Anzahl Personen, die zum Haushaltseinkommen beitragen; Haushaltsnettoeinkommen; persönliches Nettoeinkommen; Wiederbefragungsbereitschaft. Zusätzlich verkodet wurde: ID; Angabe, zu welchem Split der Befragte gehört; Interviewdauer in Minuten; Kontaktdaten des Befragten; Bundesland; Ortsgröße.
Probability Sample: Simple Random Sample Simple random sample according to the Gabler-Häder method. In each household, the respondent was drawn at random following the ´last birthday rule´
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Einfache Zufallsauswahl Einfache Zufallsauswahl nach Gabler-Häder-Verfahren. Die Auswahl der Zielperson erfolgte nach der ´last birthday rule´ (Geburtstagsverfahren)
Telephone interview: CATI (Computer Assisted Telephone Interview)
Telefonisches Interview: CATI (Computerunterstützte telefonische Befragung)