Social-structural determinants of school success. The attitude to school, the school situation, achievement demands and readiness for achievement from the view of schoolchildren. Topics: The investigation consists of 3 parts: 1. Popularity and grades of subjects; self-assessment of capability of personal level of achievement, achievement development and satisfaction with personal achievement in relation to class average (scale); assessment of factors for school success; possibility to work on homework undisturbed and coaching by parents; average homework time; interest of parents in school questions and satisfaction with school achievements; frequency of parental criticism of school achievements and personal attitude to non-fulfillment of parental expectations; tutoring; type and frequency of sanctions by parents and classmates; assumed level of standard of one´s own capability by parents, classmates and teachers; membership in teams and clubs or youth organizations; education goal and occupation plans; leisure contacts; neglecting homework due to friendships; school achievements and sexual problems; preferred teacher image; conduct regarding teachers; characterization of class association and personal role in class; main focus of interests outside of school and conflicts with school and parents resulting from this; participation in demonstrations and difficulties arising from this; judgement on one´s school; attitude to school; number of schools attended; attending boarding school; grades repeated; personally earning money through part-time job; available pocket-money; dealing with money; attitude to fashion; attitude to self-responsiblity of young people; family tensions; satisfaction with personal upbringing; time expended on the way to school; age of parents; social origins; employment of mother; position in siblings sequence; education and occupation of siblings. 2. IST-Test, short form of the Amthauer intelligence structure test. 3. Sociometric test Demography: sex; religious denomination; age; family composition.
Sozialstrukturelle Determinanten von Schulerfolg. Die Einstellung zur Schule, die schulische Situation, die Leistungsanforderungen und die Leistungsbereitschaft aus der Sicht der Schüler. Themen: Die Untersuchung besteht aus 3 Teilen: 1.): Beliebtheit und Zeugnisnoten von Unterrichtsfächern; Selbsteinschätzungen der Leistungsfähigkeit, des eigenen Leistungsniveaus, der Leistungsentwicklung und der Zufriedenheit mit der eigenen Leistung in Relation zum Klassendurchschnitt (Skalometer); Einschätzung von Faktoren für Schulerfolg; Möglichkeit des ungestörten Arbeitens an den Hausaufgaben und Betreuung durch die Eltern; durchschnittliche Hausaufgabenzeit; Interesse der Eltern an Schulfragen und Zufriedenheit mit den Schulleistungen; Häufigkeit der elterlichen Kritik an den Schulleistungen und eigene Einstellung zur Nichterfüllung der elterlichen Erwartungen; Nachhilfestunden; Art und Häufigkeit von Sanktionen durch die Eltern und die Mitschüler; vermutetes Anspruchsniveau an die eigene Leistungsfähigkeit durch Eltern, Mitschüler und Lehrer; Mitgliedschaft in Arbeitsgemeinschaften und Vereinen oder Jugendorganisationen; Ausbildungsziel und Berufspläne; Freizeitkontakte; Vernachlässigung von Schularbeiten wegen Freundschaften; Schulleistungen und Sexualprobleme; präferiertes Lehrerbild; Verhalten gegenüber den Lehrern; Charakterisierung des Klassenverbands und eigene Rolle in der Klasse; Interessenschwerpunkte außerhalb der Schule und daraus resultierende Konflikte mit der Schule und den Eltern; Teilnahme an Demonstrationen und daraus erwachsene Schwierigkeiten; Beurteilung der eigenen Schule; Einstellung zur Schule; Anzahl der besuchten Schulen; Internatsbesuch; wiederholte Klassen; eigenes Geldverdienen durch Nebentätigkeit; zur Verfügung stehendes Taschengeld; Umgang mit Geld; Einstellung zur Mode; Einstellung zur Selbstverantwortlichkeit von Jugendlichen; familiäre Spannungen; Zufriedenheit mit der eigenen Erziehung; Zeitaufwand für den Schulweg; Alter der Eltern; soziale Herkunft; Berufstätigkeit der Mutter; Stellung in der Geschwisterfolge; Ausbildung und Beruf der Geschwister. 2.): IST-Test, Kurzform des Amthauer-Intelligenzstrukturtests. 3.): Soziometrischer Test. Demographie: Geschlecht; Konfession; Alter; Familienzusammensetzung.
Probability: MultistageProbability.Multistage
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Psychological measurements and testsMeasurementsAndTests.Psychological
Messungen und Tests: Psychologische TestsMeasurementsAndTests.Psychological