Study on Internet and Facebook use

DOI

The study on Internet and Facebook use was conducted by infratest dimap on behalf of the Konrad-Adenauer-Stiftung. During the survey period from November 28 to December 4, 2018, a representative random sample of 1,075 eligible voters in Germany were interviewed by telephone (CATI) on the following topics: Internet use; Facebook use; Sunday question. The study on internet and Facebook usage was conducted by infratest dimap on behalf of the Konrad Adenauer Foundation. During the survey period from November 28 to December 4, 2018, 1,075 eligible voters in Germany were surveyed in telephone interviews (CATI) on the following topics: internet use, Facebook use, Sunday question. Respondents were selected using a multi-stage random sample including landline and mobile phone numbers (dual-frame sample).

Private or professional Internet use; type of Internet use (informing, communicating, playing games, listening to music and videos, doing practical things, reading/watching political content, publishing own content on the Internet); Facebook use; type of Facebook use (read/ like, share content, write comments, distribute own content, none of the above); political Facebook use (read/ like/ share political content, write comments on political topics, distribute own content on political topics). Demography: sex; age; education; employment; occupational status; net household income (grouped); party preference (Sunday question); region east/ west; federal state.

Die Studie zur Internet- und Facebook-Nutzung wurde von infratest dimap im Auftrag der Konrad-Adenauer-Stiftung durchgeführt. Im Erhebungszeitraum 28. November bis 4. Dezember 2018 wurden 1.075 Wahlberechtigte in Deutschland in telefonischen Interviews (CATI) zu folgenden Themen befragt: Internetnutzung, Facebook-Nutzung, Sonntagsfrage. Die Auswahl der Befragten erfolgte durch eine mehrstufige Zufallsstichprobe unter Einschluss von Festnetz- und Mobilfunknummern (Dual-Frame Stichprobe).

Private bzw. berufliche Internetnutzung; Art der Internetnutzung (Informieren, Kommunizieren, Spielen, Musik und Videos, Erledigung praktischer Dinge, Lesen/ Schauen politischer Inhalte, Veröffentlichen eigener Inhalte im Internet); Facebook-Nutzung; Art der Facebook-Nutzung (lese/ like, teile Inhalte, schreibe Kommentare, verbreite eigene Inhalte, nichts davon); politische Facebook-Nutzung (lese/ like/ teile politische Inhalte, schreibe Kommentare zu politischen Themen, verbreite eigene Inhalte zu politischen Themen). Demographie: Geschlecht; Alter; Bildung; Erwerbstätigkeit; berufliche Stellung; Haushaltsnettoeinkommen (gruppiert); Parteipräferenz (Sonntagsfrage); Region Ost/ West; Bundesland. Zusätzlich verkodet wurde: Satz- oder Paginiernummer; Gewichtungsfaktor.

Probability: MultistageProbability.Multistage

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage

Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI

Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.13888
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA7850?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=ac7452ea58159379419287e45c3085079916bcf6a332850e9d11406311e81f5f
Provenance
Creator Neu, Viola; Pokorny, Sabine; Roose, Jochen
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2022
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany; Deutschland