Social Experiences of Young People in Transition into Working Life 1991

DOI

Analysis of changed living conditions, activities and social experiences of young people after conclusion of vocational training or in studies. Topics: Employment status; activity in occupation learned; change of occupation and reasons for this; unemployment; retraining; number of applications; work values (scale); relations in work collective / seminar group; preparation of school for demands of life; preparation of vocational training for occupational activity; willingness to participate in company committees; every-day values such as work, money, harmonic family life, achievement, obedience, knowledge, good relations, political position, good friends and colleagues; future expectations (scale); prospects of promotion and social differences in the GDR and in united Germany; changes in organization of leisure time; time period of life planning; current situation in life and life planning regarding residence, partnership, desire for children and occupation; possession of consumer goods; material desires; grade of the final examination of the 10th grade; occupation learned; final degree of training or last examination; member in organizations; belonging to a leisure group such as trend-followers, Grufties, Funkies, Skinheads, New Waver, Punks, Heavy Metals and Hooligans; religious community; leaving the area of the former GDR; willingness to participate further in the survey. Students: direction of studies, change of subject area.

Analyse der veränderten Lebensbedingungen, Aktivitäten und sozialen Erfahrungen von Jugendlichen nach Beendigung der Berufsausbildung bzw. im Studium. Themen: Erwerbsstatus; Tätigkeit im erlernten Beruf; Berufswechsel und Gründe dafür; Arbeitslosigkeit; Umschulung; Zahl der Bewerbungen; Arbeitswerte (Skala); Beziehungen im Arbeitskollektiv/Seminargruppe; Vorbereitung der Schule auf Anforderungen des Lebens; Vorbereitung der Berufsausbildung auf berufliche Tätigkeit; Bereitschaft zur Mitarbeit in betrieblichen Gremien; Alltagswerte wie Arbeit, Geld, harmonisches Familienleben, Leistung, Unterordnung, Wissen, gute Beziehungen, politischer Standpunkt, gute Freunde und Kollegen; Zukunftserwartungen (Skala); Aufstiegschancen und soziale Unterschiede in der DDR und im vereinigten Deutschland; Veränderungen in der Freizeitgestaltung; Zeitraum der Lebensplanung; jetzige Lebenssituation und Lebensplanung hinsichtlich Wohnen, Partnerschaft, Kinderwunsch und Beruf; Konsumgüterbesitz; materielle Wünsche; Note der Abschlußprüfung 10. Klasse; erlernter Beruf; Abschlußergebnis der Ausbildung bzw. der letzten Prüfung; Mitglied in Organisationen; Zugehörigkeit zu einer Freizeitgruppe wie Popper, Grufties, Funkies, Skinheads, New Waver, Punks, Heavy Metals und Hooligans; Religionsgemeinschaft; Verlassen des Gebietes der ehemaligen DDR; Bereitschaft zur weiteren Teilnahme an der Befragung. Studenten: Studienrichtung, Wechsel der Fachrichtung.

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6480
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6480?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=b716406722d119519f36e2aa71bb72e6992417fb99585af3873cee5f99ffd422
Provenance
Creator Forschungsbereich Bildungssoziologie, Berlin
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1991
Rights B - Data and documents are released for academic research and teaching, if the results won't be published. If any publications or any further work on the results is planned, permission must be obtained by the Data Archive.; B - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben, wenn die Ergebnisse nicht veröffentlicht werden. Sollte eine Veröffentlichung oder eine weitergehende Verarbeitung der Ergebnisse geplant sein, ist eine Genehmigung über das Datenarchiv einzuholen.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences