Flash Eurobarometer 304 (Employers’ Perception of Graduate Employability)

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Employment and employability of higher education graduates. Skills assessment. Cooperation with higher education institutions.

Topics: 1. Employment of graduates: percentage of higher education graduates in the company; most represented educational fields. 2. Skills: skills assessment with regard to job requirements; importance of selected skills regarding recruitment of higher education graduates: good with numbers, good reading and writing skills, foreign language skills, computer skills, sector specific skills, communication skills, analytical and problem solving skills, ability to adapt to new situations, decision-making skills, team-working skills, planning and organisational skills; satisfaction with recruited graduates in terms of the aforementioned skills; most required level of graduate; awareness of the difference between bachelor’s and master’s degree; kind of training activities of higher education graduates in the company: in-house, short courses in universities or other higher education institutions, part-time study programmes in universities or other higher education institutions, training in educational institutions, distance learning, other; percentage of employees with higher education degrees in training activities in the last two years. 3. Recruitment: importance of selected factors with regard to the recruitment of graduates: anticipated growth, actual growth, higher turnover of staff, increasing complexity of tasks, higher number of applicants; percentage of higher education graduates recruited from other EU countries and from countries outside the EU; reasons for (not) recruiting graduates from outside the own country; importance of the following skills: work experience, studies abroad, internship abroad. 4. Filling of vacancies: most important challenges. 5. Cooperation with higher education institutions: frequency of cooperation with regard to curriculum design and study programmes; importance of these cooperations; frequency of cooperation with regard to graduate recruitment; best ways of cooperation; preferred actions of higher education institutions in order to improve graduate employability. Demography: number of employees; recruitment of higher education graduates in the last five years and / or considerations to do so in the next five years; ownership structure; main activity of the company; percentage of day-to-day operations dealing with people in or from other countries; position of respondent at the company. Additionally coded was: interview ID; interviewer ID; language of the interview; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; call history; weighting factor.

Auffassungen der Personalabteilung im Unternehmen über die Kompetenz von Hochschulabsolventen. Präferierte Art des Hochschulabschlusses. Bedeutung der Reputation einer Hochschule. Personalrekrutierung aus dem Ausland. Unternehmerische Kooperation mit Hochschulen.

Themen: 1. Beschäftigung von Hochschulabsolventen: Schätzung des Prozentanteils von Beschäftigten mit Hochschulabschluss im Unternehmen; präferierte Fachrichtung bei Anwerbung von Akademikern. 2. Fähigkeiten: Übereinstimmung mit der folgenden Aussage: Hochschulabsolventen sind für die Arbeit im eigenen Unternehmen genügend qualifiziert; Wichtigkeit und Zufriedenheit mit den folgenden Kompetenzen der Hochschulabsolventen in der Vergangenheit und in Zukunft an Bedeutung gewinnende Fähigkeiten: Zahlenverständnis, Lese-/Schreibfähigkeit, Fremdsprachenkenntnisse, Computerkenntnisse, fachspezifische Fähigkeiten, Kommunikationsfähigkeit, analytische Fähigkeiten, Anpassungsfähigkeit bzw. Handlungsfähigkeit in neuen Situationen, Entscheidungsfähigkeit, Teamfähigkeit, Planungs- und Organisationsfähigkeit; präferierter akademischer Grad (Bachelor, Master oder Promotion); Kenntnis des Unterschiedes zwischen Bachelor- und Masterabschlüssen; Schulungsmaßnahmen für Hochschulabsolventen im Unternehmen; Prozentsatz der Teilnehmer an diesen Schulungen. 3. Anwerbung: Bedeutung der folgenden Faktoren für die zukünftige Anwerbung von Hochschulabsolventen: erwartetes und aktuelles Geschäftswachstum, Personalfluktuation, zunehmende Komplexität der Aufgaben, höhere Bewerberanzahl; Wichtigkeit eines Hochschulabschlusses einer Hochschule mit hohem internationalen Ranking; Prozentsatz der Beschäftigten mit Hochschulabschluss, die aus EU-Ländern und Ländern außerhalb Europa angeworben wurden; Grund für die Anwerbung von Hochschulabsolventen, die nicht aus dem Sitzland des Unternehmens stammen; Grund für die Ablehnung der Anwerbung von Hochschulabsolventen aus anderen Ländern; Übereinstimmung mit den folgenden Aspekten: bei Neueinstellungen ist Berufserfahrung ein Vorteil, Wichtigkeit eines Auslandsstudiums oder eines Auslandspraktikums. 4. Besetzen von offenen Stellen: größte Herausforderung beim Besetzen offener Stellen. 5. Kommunikation und Zusammenarbeit mit Hochschuleinrichtungen: Häufigkeit der Kooperation mit Hochschuleinrichtungen und Diskussion von Lehrplänen bzw. Studienprogrammen oder zur Rekrutierung von Absolventen; Wichtigkeit der Kooperation mit Hochschuleinrichtungen; präferierter Kommunikationsweg mit Hochschuleinrichtungen bezüglich Rekrutierung; präferierte Maßnahmen für die Verbesserung der Beschäftigungsfähigkeit von Hochschulabsolventen. Demographie: Anzahl der Mitarbeitenden; Anwerbung von Hochschulabsolventen in den letzten fünf Jahren sowie Planungen für die kommenden fünf Jahre; Eigentümerstruktur; Hauptgeschäftsfeld des Unternehmens; Anteil des Umgangs mit Personen in oder aus anderen Ländern an der täglichen Arbeit; Position des Befragten im Unternehmen. Zusätzlich verkodet wurde: Interviewnummer; Interviewer-ID; Interviewsprache; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Anzahl der Kontaktversuche; Gewichtungsfaktor.

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WahrscheinlichkeitsauswahlProbability

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Telefonisches InterviewInterview.Telephone

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10241
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA5447?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=0e9a7bed029529aff228486b2d2567aa74f48ed9cf104f216067d7e3fc95e512
Provenance
Creator European Commission, Brussels DG Communication, Public Opinion Analysis Sector
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2011
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
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Discipline Social Sciences
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