Household Panel 1983

DOI

Furnishing of household with equipment of entertainment electronics. Mail order purchases. Topics: detailed recording of possession, number, location, brand designation, main user and acquisition time of television sets, video recorders or cameras, stereo systems, home radios, portable radios, cassette tape recorders and radio cassette equipment for the car. The following additional questions were posed in case of acquisition of the above-mentioned equipment as well as of a Walkman in the last 6 months before the survey: brand and type designation of the equipment; predominant location; exact purchase price; type of business; purchase month; purchase or gift; purchased used; main user; acquisition year; usability and use of the previous equipment; possession of video camera; possession of film camera; use of video recorder; purchase decision and product information used; frequency of recording television broadcasts; use of pre-programability of video recorder; frequency of trips to video renters; number, characteristics and main borrower of videocassettes; preferred video films; frequency of use of video camera within and outside of the house; possession of record player and reel-to-reel tape recorder. Mail-order purchases: degree of familiarity of mail-order firms or mail-order businesses; judgement on performance of known mail-order firms; possession of catalog; mail-order firms used up to now; customer of mail-order firm; judgement on offerings of selected mail-order firms; judgement on quality and value of individual mail-order firms regarding special product groups; memory of advertising statements of individual mail-order firms. Miscellaneous: possession of video games; manufacturer and purchase price as well as number of video game cassettes; main user of the video games; interest in possession of a record player and video game device; changes in expenditure structure of selected consumer areas in comparison to previous year; number and destinations of planned vacation trips; certainty of personal travel decision; judgement on one´s own contentment with life as well as work orientation and attitude to economic problems and technical progress (scales); judgement on current or future personal economic situation; judgement on general development of unemployment; number, brand and engine displacement of cars available in household; self-classification in a fashion typology; purchase price of the winter coat last purchased; clothing size. Demography: sex; year of birth; marital status; ages of children (classified); religious denomination; school education; vocational training; occupational position; employment; household income; respondent is head of household; characteristics of head of household; characteristics of person managing household; number of persons in household with their own income; readiness for a telephone interview; year of household founding. Interviewer rating: city reference number; place of work; date of interview.

Ausstattung des Haushalts mit Geräten der Unterhaltungselektronik. Versandhauskäufe. Themen: Detaillierte Erfassung von Besitz, Anzahl, Standort, Markenbezeichnung, Hauptnutzer und Anschaffungszeit von Fernsehgeräten, Videorecordern bzw. Kameras, Stereoanlagen, Heimradios, tragbaren Radios, Kassetten-Tonbandgeräten und Radiokassettengeräten für das Auto. Bei der Anschaffung der vorgenannten Geräte sowie eines Walkmans in den letzten 6 Monaten vor der Befragung wurden folgende Zusatzfragen gestellt: Marke und Typenbezeichnung des Gerätes; vorwiegender Standort; exakter Kaufpreis; Geschäftsart; Kaufmonat; Kauf oder Schenkung; Gebrauchtkauf; Hauptnutzer; Anschaffungsjahr; Nutzbarkeit und Verwendung des Vorgängergerätes; Video-Kamera-Besitz; Filmkamerabesitz; Videorecordernutzung; Kaufentscheidung und verwendete Produktinformationen; Aufzeichnungshäufigkeit von Fernsehsendungen; Nutzung der Vorprogrammierbarkeit von Videorecordern; Häufigkeit von Videothekenbesuch; Anzahl, Charakteristika und Hauptausleiher von Videokassetten; präferierte Videofilme; Nutzungshäufigkeit der Videokamera innerhalb und außerhalb des Hauses; Besitz von Plattenspieler und Spulentonbandgerät. Versandhauskäufe: Bekanntheitsgrad von Versandhäusern bzw. Versandgeschäften; Beurteilung der Leistungen bekannter Versandhäuser; Katalogbesitz; bisher in Anspruch genommene Versandhäuser; Versandhauskunde; Beurteilung des Angebotsprofils ausgewählter Versandhäuser; Beurteilung von Qualität und Preiswürdigkeit der einzelnen Versandhäuser in bezug auf spezielle Produktgruppen; Erinnerung an Werbeaussagen einzelner Versandhäuser. Sonstiges: Telespielbesitz; Hersteller und Kaufpreis sowie Anzahl von Telespielkassetten; Hauptnutzer der Telespiele; Besitzinteresse an Plattenspieler und Telespiel-Gerät; Veränderungen in der Ausgabenstruktur ausgewählter Konsumbereiche im Vergleich zum Vorjahr; Anzahl und Ziele geplanter Urlaubsreisen; Sicherheit des eigenen Reiseentschlusses; Beurteilung der eigenen Lebenszufriedenheit sowie Arbeitsorientierung und Einstellung zu wirtschaftlichen Problemen und zum technischen Fortschritt (Skalen); Beurteilung der derzeitigen bzw. zukünftigen eigenen wirtschaftlichen Lage; Beurteilung der allgemeinen Entwicklung der Arbeitslosigkeit; Anzahl, Marke und Hubraumgröße von im Haushalt vorhandenen PKWs; Selbsteinstufung in eine Modetypologie; Kaufpreis des zuletzt gekauften Wintermantels; Konfektionsgröße. Demographie: Geschlecht; Geburtsjahr; Familienstand; Alter der Kinder (klassiert); Konfession; Schulbildung; Berufsausbildung; berufliche Position; Berufstätigkeit; Haushaltseinkommen; Befragter ist Haushaltsvorstand; Charakteristika des Haushaltsvorstands; Charakteristika der haushaltsführenden Person; Anzahl der Personen im Haushalt mit eigenem Einkommen; Bereitschaft zu einer telefonischen Befragung; Jahr der Haushaltsgründung. Interviewerrating: Ortskennziffer; Arbeitsort; Interviewdatum.

Multi-stage stratified random sample (ADM mastersample)

Mehrstufig geschichtete Zufallsauswahl (ADM-Mastersample)

Oral survey with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.1424
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA1424?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=e500c734fd7949edc877131278c3433983679c6b228ca1c52f09c978a4dd6dd2
Provenance
Creator MARPLAN, Offenbach
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1985
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany; Deutschland