Autostereotype and heterostereotype of German school children in Cologne junior high schools. Topics: except for minimal differences (for example the question about Turkish language proficiency) the questionnaire is identical to the questionnaire described under ZA Study No. 1377. Beyond these comparable questions some further questions were posed: contacts with Turkish classmates; assumed concept of Turkish classmates about desired frequency of contact with Germans; contacts with the parents of Turkish classmates; communication problems; perceived disturbance from classmates speaking Turkish among themselves; help in learning German; doing homework together; assumption about the housing situation preferred by Turkish classmates, measured on proportion of foreigners in an apartment house; perceived similarity or difference in behavior of Turkish classmates from behavior of Germans; interest in a trip to Turkey; presence of Turkish colleagues with parents; attitude to Turkish classmates remaining in the Federal Republic. Demography: age (classified); sex; nationality; marital status; family composition; number of siblings; age of father or mother (classified); occupational position of father; employment of mother. Also encoded was (filled out by interviewer): date; school form; year of school; preparation class; number of schoolchildren in the class; number of Turkish schoolchildren in the class; other foreign schoolchildren in the class; part of town in Cologne in which the school is.
Auto- und Heterostereotyp deutscher Schulkinder in Kölner Hauptschulen. Themen: Bis auf minimale Unterschiede (beispielsweise die Frage nach türkischen Sprachkenntnissen) ist der Fragebogen identisch mit dem Fragebogen, der unter der ZA-Studien-Nr. 1377 beschrieben ist. Über diese vergleichbaren Fragen hinaus wurden einige weitere Fragen gestellt: Kontakte zu türkischen Klassenkameraden; vermutete Vorstellung der türkischen Mitschüler über gewünschte Kontakthäufigkeit zu Deutschen; Kontakte zu den Eltern türkischer Klassenkameraden; Verständigungsprobleme; empfundene Störung durch untereinander türkisch sprechende Mitschüler; Mithilfe beim Deutschlernen; gemeinsames Erledigen von Hausaufgaben; Vermutung über die von den türkischen Mitschülern präferierte Wohnsituation, gemessen am Ausländeranteil in einem Mietshaus; empfundene Ähnlichkeit oder Abweichung des Verhaltens der türkischen Mitschüler vom Verhalten der deutschen; Interesse an einer Türkeireise; Vorhandensein türkischer Arbeitskollegen bei den Eltern; Einstellung zum Verbleib der türkischen Mitschüler in der Bundesrepublik. Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; Nationalität; Familienstand; Familienzusammensetzung; Anzahl der Geschwister; Alter des Vaters bzw. der Mutter (klassiert); berufliche Position des Vaters; Berufstätigkeit der Mutter. Zusätzlich verkodet wurde (vom Interviewer ausgefüllt): Datum; Schulform; Schuljahrgang; Vorbereitungsklasse; Anzahl der Schüler in der Klasse; Anzahl der türkischen Schüler in der Klasse; sonstige ausländische Schüler in der Klasse; Stadtteil von Köln, in der die Schule liegt.
Probability: MultistageProbability.Multistage
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper