Eurobarometer 43.0 (Mar-Apr 1995)

Experiences in purchasing foreign products, attitude to smoking and opportunities for cancer check-up. Topics: registration of respondent in election register; interest in politics; personal opinion leadership; attitude to unification of Europe; judgement on membership of one´s own country in the EU. 1. purchase of foreign products: manner and extent of purchase of products as well as services from other EU countries; satisfaction with foreign products purchased; in case of complaints: solving problems encountered. 2. smoking habits: daily use of cigarettes; preference for light brands of cigarettes; increased use of cigarettes after change from normal to light brands of cigarettes; desire to quit smoking or reduce use of cigarettes (split: in the second case the question was about intent rather than desire); time of quitting smoking (for former smokers); utilization of medications, hypnosis or acupuncture to quit smoking; resumption of use of cigarettes and reasons for this; intervals between the periods of tobacco abstinence; assumptions about the connection of advertising as well as tobacco costs and the general use of cigarettes; attitude to regimentation of advertising for cigarettes and tobacco; assumed orientation of tobacco advertising on young people; suspected relationship between use of tobacco and advertising for products that have the same brand name as tobacco products; attitude to absolute prohibition of direct and indirect advertising for cigarettes and tobacco; presence of smokers at home, in one´s circle of friends, at work and at other places; attitude to a smoking ban in public institutions; expected observance of such a smoking ban by smokers; preference for smoking zones or no-smoking zones at work; attitude to an individual solution among colleagues or for management decision; existence of smoking regulations at one´s place of work and perceived observance of these rules; degree of familiarity of no-smoking organizations; possible duties of such no-smoking organizations; knowledge of actions of the EU to reduce use of tobacco. 3. cancer: preference for national European efforts in the fight against illnesses; opportunities to avoid cancer through corresponding precaution; judgement on selected consumer habits as causing cancer; assumed connection between sun-bathing and cancer; attitude to medical check-up for women for early diagnosis of breast cancer; personal participation in such medical check-ups; deaths due to cancer in one´s circle of friends; knowledge about the European program to combat cancer. 4. miscellaneous: self-classification on a left-right continuum; religiousness; self-classification of class affiliation.

Erfahrungen beim Kauf ausländischer Produkte, Einstellung zum Rauchen und Möglichkeiten zur Krebsvorsorge. Themen: Registrierung des Befragten im Wahlregister; Politikinteresse; eigene Meinungsführerschaft; Einstellung zur Vereinigung Europas; Beurteilung der Mitgliedschaft des eigenen Landes in der EU. 1. Kauf ausländischer Produkte: Art und Umfang des Erwerbs von Produkten sowie Dienstleistungen aus anderen EU-Ländern; Zufriedenheit mit den gekauften ausländischen Waren; im Falle von Reklamationen: Lösung der aufgetretenen Probleme. 2. Rauchgewohnheiten: Täglicher Zigarettenkonsum; Präferenz von leichten Zigarettenmarken; erhöhter Zigarettenkonsum nach dem Wechsel von normalen auf leichte Zigarettenmarken; Wunsch nach Beendigung des Rauchens bzw. Reduktion des Zigarettenkonsums (Split: im zweiten Falle wurde anstatt nach dem Wunsch nach der Absicht gefragt); Zeitpunkt der Beendigung des Rauchens (bei ehemaligen Rauchern); Inanspruchnahme von Medikamenten, Hypnose oder Akupunktur zur Beendigung des Rauchens; Wiederaufnahme des Zigarettenkonsums und Gründe dafür; Intervalle zwischen den Perioden der Tabakabstinenz; Vermutungen über den Zusammenhang von Werbung sowie Tabakkosten und dem allgemeinen Zigarettenkonsum; Einstellung zu einer Reglementierung der Werbung für Zigaretten und Tabak; vermutete Ausrichtung der Tabakwerbung auf junge Menschen; vermuteter Zusammenhang zwischen dem Tabakkonsum und der Werbung für Produkte, die den gleichen Handelsnamen wie Tabakprodukte tragen; Einstellung zum absoluten Verbot von direkter und indirekter Werbung für Zigaretten und Tabak; Anwesenheit von Rauchern zu Hause, im Freundeskreis, am Arbeitsplatz und an anderen Orten; Einstellung zu einem Rauchverbot in öffentlichen Institutionen; erwartete Respektierung eines solchen Rauchverbots durch die Raucher; Präferenz für Raucherzonen bzw. Nichtraucherzonen am Arbeitsplatz; Einstellung zu einer individuellen Lösung unter Arbeitskollegen oder für eine Managemententscheidung; Existenz von Raucherregelungen am eigenen Arbeitsplatz und perzipierte Einhaltung dieser Regeln; Bekanntheitsgrad von Antiraucherorganisationen; mögliche Aufgaben solcher Antiraucherorganisationen; Kenntnis von Aktionen der EU zur Reduzierung des Tabakkonsums. 3. Krebs: Präferenz für nationale oder europäische Bemühungen beim Kampf gegen Krankheiten; Möglichkeiten zur Krebsvermeidung durch entsprechende Vorsorge; Beurteilung von ausgewählten Konsumgewohnheiten als krebserregend; vermuteter Zusammenhang von Sonnenbaden und Krebs; Einstellung zur Vorsorgeuntersuchung bei Frauen zur Früherkennung von Brustkrebs; eigene Beteiligung an solchen Vorsorgeuntersuchungen; Todesfälle aufgrund von Krebserkrankungen im Bekanntenkreis; Kenntnis des europäischen Krebsbekämpfungsprogramms. 4. Sonstiges: Selbsteinstufung auf einem Links-Rechts-Kontinuum; Religiosität; Selbsteinstufung der Klassenzugehörigkeit. Demographie: Nationalität; Selbsteinschätzung auf einem Links-Rechts-Kontinuum; Familienstand; Alter bei Ende der Ausbildung; Geschlecht; Alter; Anzahl der Personen im Haushalt; Kinder unter 15 Jahren; Selbsteinschätzung der sozialen Position; Religionszugehörigkeit; Kirchgangshäufigkeit; Haupteinkommensquelle des Haushalts; berufliche Position; monatliches Haushaltseinkommen. Zusätzlich verkodet wurden: Interviewdatum und Interviewbeginn; Interviewdauer; Anzahl der beim Interview anwesenden Personen; Kooperationsbereitschaft des Befragten; Ortsgröße; Region; Intervieweridentifikation; Telefonbesitz. In Luxemburg, Belgien und Finnland: Interviewsprache.

Multi-stage stratified random sample

Mehrstufig geschichtete Zufallsauswahl

Oral survey with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA2636?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=faea02514f898d1a26e3be75f20308882c16b732042f2b4317a8e0ef494414a6
Provenance
Creator European Commission, Brussels; DG X - Information Communication Culture Surveys Research Analyses
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2012
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Austria; Österreich; Belgium; Belgien; Denmark; Dänemark; Germany; Deutschland; Greece; Griechenland; Spain; Spanien; France; Frankreich; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Portugal; Portugal; Sweden; Schweden; Finland; Finnland