Measures to Promote Employment

Characterization of participants and description of form of instruction such as the institutional facts for measures to promote employment from the perspective of the leaders of courses. Topics: primary goal of the measure; opportunity to make up a school degree during schooling; elimination of the vocational school requirement and consideration of successful participation in succeeding education training time through participation in the event; number of participants in the measure last conducted; coeducation during instruction; conducting in the form of a boarding school; information on structure of participants; number of foreigners and disabled participants; demographic information for every 20th participant in the measure to prepare for employment; ways of commercially addressing target groups; assumed reasons for participation by young people; conducting psychological or medical entrance investigations or tests; criteria in putting together participant groups; description of courses available; existence of working groups; whereabouts of the products produced; length of the phase of determining inclination or occupation; preferred forms of instruction; conducting practical training in companies; importance of information about social relationships of participants; conducting of final examinations and award of grades; continuous judgement on achievements during the measure; manner and extent of attempts to arrange jobs; adequate time for selected social-pedagogical support measures; type of care after conclusion of the courses; fluctuation rate among teachers or trainers of courses; information on available instructors; social workers, doctors, psychologists as well as premises and technical furnishing or instruction material; maximum number of participants; scientific accompaniment or experiment of the measure; judgement on the scientific accompaniment; semantic differential for the ´typical average participant´ in the courses. Demography: state.

Charakterisierung der Teilnehmer und Beschreibung der Unterrichtsformen wie der institutionellen Gegebenheiten für berufsfördernde Maßnahmen aus der Sicht der Leiter von Kursen. Themen: Hauptziel der Maßnahme; Möglichkeit des Nachholens eines Hauptschulabschlusses während der Schulung; Aufhebung der Berufsschulpflicht und Anrechnen der erfolgreichen Teilnahme auf die nachfolgende Ausbildungszeit durch die Teilnahme an der Veranstaltung; Anzahl der Teilnehmer an der zuletzt durchgeführten Maßnahme; Koedukation während des Unterrichts; Durchführung in Internatsform; Angaben zur Struktur der Teilnehmer; Anzahl der Ausländer und der behinderten Teilnehmer; demographische Angaben für jeden 20. Teilnehmer an der berufsvorbereitenden Maßnahme; Wege der werblichen Ansprache der Zielgruppen; vermutete Gründe für die Teilnahme der Jugendlichen; Durchführung von psychologischen oder medizinischen Eingangsuntersuchungen bzw. Tests; Kriterien bei der Zusammenstellung von Teilnehmergruppen; Beschreibung des Lehrangebots; Existenz von Arbeitsgemeinschaften Verbleib der hergestellten Werkstücke; Dauer der Neigungs- bzw. Berufsfindungsphase; präferierte Unterrichtsformen; Durchführung von Betriebspraktika; Wichtigkeit der Informationen über die sozialen Verhältnisse der Teilnehmer; Durchführung von Abschlußprüfungen und Vergabe von Zeugnissen; kontinuierliche Beurteilung der Leistungen während der Maßnahme; Art und Umfang von Vermittlungsversuchen; ausreichend Zeit für ausgewählte sozialpädagogische Stützungsmaßnahmen; Art der Betreuung nach Abschluß der Kurse; Fluktuationsrate bei den Lehrern bzw. Ausbildern des Lehrgangs; Angabe der zur Verfügung stehenden Lehrkräfte; Sozialarbeiter, Ärzte, Psychologen sowie Räumlichkeiten und technische Ausstattung bzw. Unterrichtsmaterial; maximale Teilnehmerzahl; wissenschaftliche Begleitung oder Modellversuch der Maßnahme; Beurteilung der wissenschaftlichen Begleitung; semantisches Differential für den "typischen Durchschnittsteilnehmer" der Kurse. Demographie: Bundesland.

Sample

Oral survey with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA1179?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=d51bf188af771a17737d8cf708d7b1afcf98e3ee152f9ec1ace9b1393f655a84
Provenance
Creator MARPLAN, Offenbach
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1979
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences