Characterization of participants and description of form of instruction such as the institutional facts for measures to promote employment from the perspective of the leaders of courses. Topics: primary goal of the measure; opportunity to make up a school degree during schooling; elimination of the vocational school requirement and consideration of successful participation in succeeding education training time through participation in the event; number of participants in the measure last conducted; coeducation during instruction; conducting in the form of a boarding school; information on structure of participants; number of foreigners and disabled participants; demographic information for every 20th participant in the measure to prepare for employment; ways of commercially addressing target groups; assumed reasons for participation by young people; conducting psychological or medical entrance investigations or tests; criteria in putting together participant groups; description of courses available; existence of working groups; whereabouts of the products produced; length of the phase of determining inclination or occupation; preferred forms of instruction; conducting practical training in companies; importance of information about social relationships of participants; conducting of final examinations and award of grades; continuous judgement on achievements during the measure; manner and extent of attempts to arrange jobs; adequate time for selected social-pedagogical support measures; type of care after conclusion of the courses; fluctuation rate among teachers or trainers of courses; information on available instructors; social workers, doctors, psychologists as well as premises and technical furnishing or instruction material; maximum number of participants; scientific accompaniment or experiment of the measure; judgement on the scientific accompaniment; semantic differential for the ´typical average participant´ in the courses. Demography: state.
Charakterisierung der Teilnehmer und Beschreibung der Unterrichtsformen wie der institutionellen Gegebenheiten für berufsfördernde Maßnahmen aus der Sicht der Leiter von Kursen. Themen: Hauptziel der Maßnahme; Möglichkeit des Nachholens eines Hauptschulabschlusses während der Schulung; Aufhebung der Berufsschulpflicht und Anrechnen der erfolgreichen Teilnahme auf die nachfolgende Ausbildungszeit durch die Teilnahme an der Veranstaltung; Anzahl der Teilnehmer an der zuletzt durchgeführten Maßnahme; Koedukation während des Unterrichts; Durchführung in Internatsform; Angaben zur Struktur der Teilnehmer; Anzahl der Ausländer und der behinderten Teilnehmer; demographische Angaben für jeden 20. Teilnehmer an der berufsvorbereitenden Maßnahme; Wege der werblichen Ansprache der Zielgruppen; vermutete Gründe für die Teilnahme der Jugendlichen; Durchführung von psychologischen oder medizinischen Eingangsuntersuchungen bzw. Tests; Kriterien bei der Zusammenstellung von Teilnehmergruppen; Beschreibung des Lehrangebots; Existenz von Arbeitsgemeinschaften Verbleib der hergestellten Werkstücke; Dauer der Neigungs- bzw. Berufsfindungsphase; präferierte Unterrichtsformen; Durchführung von Betriebspraktika; Wichtigkeit der Informationen über die sozialen Verhältnisse der Teilnehmer; Durchführung von Abschlußprüfungen und Vergabe von Zeugnissen; kontinuierliche Beurteilung der Leistungen während der Maßnahme; Art und Umfang von Vermittlungsversuchen; ausreichend Zeit für ausgewählte sozialpädagogische Stützungsmaßnahmen; Art der Betreuung nach Abschluß der Kurse; Fluktuationsrate bei den Lehrern bzw. Ausbildern des Lehrgangs; Angabe der zur Verfügung stehenden Lehrkräfte; Sozialarbeiter, Ärzte, Psychologen sowie Räumlichkeiten und technische Ausstattung bzw. Unterrichtsmaterial; maximale Teilnehmerzahl; wissenschaftliche Begleitung oder Modellversuch der Maßnahme; Beurteilung der wissenschaftlichen Begleitung; semantisches Differential für den "typischen Durchschnittsteilnehmer" der Kurse. Demographie: Bundesland.
Sample
Oral survey with standardized questionnaire
Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen