Household Panel 1981

Furnishing of household with equipment of entertainment electronics. Leisure and consumer habits. Topics: detailed recording of possession, number, location, brand designation, main user and point in time of acquisition of television sets, radio cassette equipment for the car, record players, cassette tape recorders as well as reel-to-reel tape recorders; possession of video recorder; videosystem; type and extent of video recorder used to record television broadcasts; reasons for or against purchase of a video recorder; sources of information before purchase. The following additional questions were posed for television sets, radio cassette equipment for the car, record players, cassette tape recorders, reel-to-reel tape recorders, radios, radio stereo equipment and watches purchased in the last six months before the survey: brand and type designation of equipment; predominant location; exact purchase price; type of business; month of purchase; purchase or gift; purchased used; main user; year of acquisition; usability and use of previous equipment. Miscellaneous: inclination toward writing cards and letters (scale); memory of the Post Office advertising about writing letters; memory of special advertising slogans as well as the advertising medium in which the advertisement was seen; smoking habits; having a yard and possession of yard equipment; possession of pet; possession of second home or vacation home in the Federal Republic; possession of a telephone in second home; possession or interest in further telephone extensions in main residence; vacation frequency; means of transport used; form of organization of vacation travel. The following additional questions were posed to women: self-classification as well as classification of spouse or friend in a fashion typology; purchase price of the last winter coat purchased for oneself or one´s partner. The following questions were posed to men: self-classification in a fashion typology as well as purchase price of the last coat purchased. Demography: sex; year of birth; marital status; ages of children (classified); religious denomination; school education; vocational training; occupational position; employment; household income; size of household; composition of household; respondent is head of household; characteristics of head of household; characteristics of person managing household; year of household founding; number of persons in household with their own income; residential status; readiness for a telephone interview. Also encoded was: city reference number; place of work; date of interview.

Ausstattung des Haushalts mit Geräten der Unterhaltungselektronik. Freizeit und Konsumverhalten. Themen: Detaillierte Erfassung von Besitz, Anzahl, Standort, Markenbezeichnung, Hauptnutzer und Anschaffungszeitpunkt von Fernsehgeräten, Radio-Kassetten-Geräten für das Auto, Plattenspielern, Kassetten-Tonbandgeräten sowie Spulentonbandgeräten; Videorecorderbesitz; Videosystem; Art und Umfang der Videorecordernutzung zum Aufzeichnen von Fernsehsendungen; Gründe für bzw. gegen einen Videorecorderkauf; Informationsquellen vor dem Kauf. Bei Fernsehgeräten, Radio-Kassetten-Geräten fürs Auto, Plattenspielern, Kassetten-Tonbandgeräten, Spulentonbandgeräten, Radios, Radio-Stereo-Anlagen und Armbanduhren, die im letzten Halbjahr vor der Befragung angeschafft worden waren, wurden folgende Zusatzfragen gestellt: Marke und Typenbezeichnung des Gerätes; vorwiegender Standort; exakter Kaufpreis; Geschäftsart; Kaufmonat; Kauf oder Schenkung; Gebrauchtkauf; Hauptnutzer; Anschaffungsjahr; Nutzbarkeit und Verwendung des Vorgängergerätes. Sonstiges: Neigung zum Karten- und Briefeschreiben (Skala); Rückerinnerung an Postwerbung zum Briefeschreiben; Erinnerung an spezielle Werbeslogans sowie das Werbemedium, in dem die Anzeige gesehen wurde; Rauchgewohnheiten; Gartenbesitz und Besitz von Gartengeräten; Haustierbesitz; Zweitwohnungs oder Ferienhausbesitz in der Bundesrepublik; Telefonbesitz in Zweitwohnungen; Besitz bzw. Interesse an weiteren Telefonanschlüssen in der Hauptwohnung;Urlaubshäufigkeit; benutztes Verkehrsmittel; Organisationsform der Urlaubsreise. An Frauen wurden folgende Zusatzfragen gestellt: Selbsteinstufung sowie Einstufung des Ehepartners bzw. Freundes in eine Modetypologie; Kaufpreis des zuletzt für sich selbst bzw. dem Partner gekauften Wintermantels. An Männer wurden folgende Fragen gestellt: Selbsteinstufung in eine Modetypologie sowie Kaufpreis des zuletzt gekauften Mantels. Demographie: Geschlecht; Geburtsjahr; Familienstand; Alter der Kinder (klassiert); Konfession; Schulbildung; Berufsausbildung; berufliche Position; Berufstätigkeit; Haushaltseinkommen; Haushaltsgröße; Haushaltszusammensetzung; Befragter ist Haushaltsvorstand; Charakteristika des Haushaltsvorstands; Charakteristika der haushaltsführenden Person; Jahr der Haushaltsgründung; Anzahl der Personen im Haushalt mit eigenem Einkommen; Wohnstatuts; Bereitschaft zu einer telefonischen Befragung. Zusätzlich verkodet wurde: Ortskennziffer; Arbeitsort; Interviewdatum.

Multi-stage stratified random sample (ADM mastersample)

Mehrstufig geschichtete Zufallsauswahl (ADM-Mastersample)

Oral survey with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA1422?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=7525c941c66d9dbde48c48d97fcdd8b6735e153547e639e84254f07bed0670af
Provenance
Creator MARPLAN, Offenbach
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1985
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany; Deutschland