Eurobarometer 66.2 (Oct-Nov 2006)

Since the early 1970s the European Commission´s Standard & Special Eurobarometer are regularly monitoring the public opinion in the European Union member countries. Principal investigators are the Directorate-General Communication and on occasion other departments of the European Commission or the European Parliament. Over time, candidate and accession countries were included in the Standard Eurobarometer Series. Selected questions or modules may not have been surveyed in each sample. Please consult the basic questionnaire for more information on country filter instructions or other questionnaire routing filters. In this study the following modules are included: nuclear energy and safety, public health (electromagnetic fields, alcohol habits, smoking habits and passive smoking, organ donation, personal state of health and prevention). Topics: 1. Nuclear energy and safety: positive or negative associations with nuclear power; contact with nuclear power issues in the past: visited a nuclear power plant, lived in the vicinity of a nuclear power plant, worked on nuclear energy issues; preferred sources of information about current affairs; knowledge test on nuclear energy: nuclear power plants operate in own country, own country has decided to phase out nuclear energy, national government has made a decision concerning the final management of radioactive waste, nuclear power plants are the only users of radioactive materials, one third of Europe´s energy is produced by nuclear power plants; self-rated knowledge about the safety of nuclear power plants; most trusted sources of information on the safety of nuclear power plants; sufficient provision of information about the risks and benefits of different types of energy in school and through the media; assessment of nuclear power plants as a personal threat; attitude towards selected statements: safe operation of nuclear power plants is possible, national legislation ensures nuclear safety, national nuclear safety authority and companies ensure safe operation of nuclear power plants, safe disposal of nuclear waste, security against terrorism and criminal use, safe transport of radioactive materials; attitude towards the following statements on nuclear energy: helps limit global warming, independence from imported fuels such as gas and oil, guarantees low and stable energy prices; ease of replacing nuclear power by renewable energies within the European Union; attitude towards a reduction or an increase of nuclear energy as a proportion of all energy sources; attitude towards selected statements on cooperation between countries with regard to nuclear safety: EU should ensure consistent legislation across all member states, independent decision of each member state about its legislation, EU should facilitate cooperation of European experts in order to develop and implement best practices; preferred way of decision making regarding the development of national energy strategies: participation of citizens, participation of NGOs, leave responsibility to authorities. 2. Public health (electromagnetic fields, alcohol habits, smoking habits and passive smoking, organ donation, personal state of health and prevention): possible sources of electromagnetic fields; concern about possible health risks of electromagnetic fields; satisfaction with available information on the possible health risks of electromagnetic fields; reasons for dissatisfaction; self-rated knowledge about the existing protection framework related to the possible health risks of electromagnetic fields; assessment of the following health risks: quality of air indoors, quality of air outdoors, quality of drinking water, quality of waters in rivers and lakes, noise, dumping of waste, quality of food products, chemicals, exposure to sun, housing conditions, mobile phone handsets, mobile phone masts, household electrical equipment, computers, high tension power lines; effectivity of public authority measures with regard to the protection of citizens from possible health risks of electromagnetic fields; preferred level of public authority involvement in measures with regard to the protection of citizens from possible health risks of electromagnetic fields: encourage individual initiatives, local level, regional level, national level, European level, world-wide level, no involvement; preferred sources of information on the possible health risks of electromagnetic fields; consumption frequency of alcoholic beverages in the last twelve months; frequency of having more than five drinks on one occasion per week in the last twelve months; consumption frequency of alcoholic beverages in the last 30 days; average number of drinks per day; effectivity of higher prices for alcohol to discourage young people and heavy drinkers from consumption; impact of increased prices with 25 % on personal consumption behaviour; impact of decreased prices with 25 % on personal consumption behaviour; legal blood alcohol level (BAC) for car drivers in the own country; attitude towards lowering the legal blood alcohol level for young and novice drivers to 0,2 g / l in all European Union member states; attitude towards the following statements: random police alcohol checks on EU roads would reduce alcohol consumption before driving, ban of alcohol advertising targeted at young people in all member states, ban of selling and serving alcohol to people under the age of 18 in all member states; attitude towards warnings on alcoholic beverages and advertisements for alcohol to point pregnant women and drivers out to the dangers of alcohol consumption; preference for individual or governmental responsibility to protect the individual against alcohol related harm; respondent smokes packed cigarettes, roll-up cigarettes, cigars or a pipe, chews tobacco or takes snuff, used to smoke but has stopped, has never smoked; smoking status; smoking habits; attempt to quit smoking; duration of the last attempt; support from health professionals; measures taken in order to quit smoking: nicotine replacement medications, non-nicotine pharmaceutical products, traditional products, other; reasons to restart smoking; smoking habits in own household; assessment of the danger of passive smoking; duration of tobacco exposure at home (passive smoking); place of work; duration of tobacco exposure in total per day; respondent smokes alone in his car, in the company of non-smokers, in the company of children, in the company of pregnant women; awareness of the existence of laws prohibiting smoking and the respect of these laws by smokers; attitude towards smoking bans in: restaurants, bars and pubs, offices and other indoor workplaces, any indoor public space; discussions about organ donation or organ transplantation in the family; personal willingness to donate organs after death; willingness to donate an organ of a deceased close family member; attitude towards the use of organ donation cards; possession of an organ donation card; self-assessment of personal health status; long-standing illness or health problem; limitation in daily activities due to health problems; sufferance from selected health problems: diabetes, allergy, asthma, hypertension, joint or muscle problems, cancer, cataract, headaches, chronic bronchitis or emphysema, osteoporosis, stroke, peptic ulcer, depression; long-term treatment for one of the aforementioned health problems; pain affecting selected joints or muscles in the last week which limited daily activities; health check-ups in the last twelve months upon own initiative, upon doctor’s initiative or within the context of a screening programme: dental check-up, x-ray (including ultrasound and other scans), eye test, cholesterol test, heart check-up, hearing test, blood pressure test, colorectal cancer testing (FOBT), Prostate Specific Antigen (PSA) test, other cancer test; time of last blood pressure measurement; changes in way of living in order to lower blood pressure; time of last cholesterol measurement; changes in way of living in order to lower blood cholesterol; self-rated knowledge about hormone replacement therapy (HRT); undergoing of hormone replacement therapy; health check-ups in the last twelve months upon own initiative, upon doctor’s initiative or within the context of a screening programme: mammography, breast examination per hand, ovary examination, cervical smear test, other gynecological examination, osteoporosis examination. Demography: nationality; sex; age; occupation; professional position; left-right self-placement; marital status; age at end of education; type of community; household composition and household size; country of birth; parents’ country of birth; own a mobile phone and fixed (landline) phone; possession of durable goods (entertainment electronics, internet connection, possession of a car, a flat/a house have finished paying for or still paying for). Additionally coded was: interview number; country; nation group; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; number of persons present during the interview; respondent cooperation; size of locality; region; language of the interview; respondent ID; interviewer ID; weighting factor.

Seit den frühen 1970er Jahren beobachten die Standard & Spezial Eurobarometer der Europäischen Kommission regelmäßig die öffentliche Meinung in den Mitgliedsländern der Europäischen Union. Primärforscher sind die Generaldirektion Kommunikation und bei Spezialthemen weitere Direktionen sowie das Europäische Parlament. Im Laufe der Zeit wurden Kandidaten- und Beitrittsländer in die Standard Eurobarometer-Reihe aufgenommen. Ausgewählte Fragen oder Module können in einigen Samples nicht erhoben worden sein. Bitte ziehen Sie für weitere Informationen bezüglich Länderfilter oder anderer Filterführungen den Basisfragebogen heran. In dieser Studie sind folgende Module vorhanden: Kernenergie und Sicherheit, öffentliche Gesundheit (elektromagnetische Felder, Alkoholkonsum, Rauchverhalten und Passivrauchen, Organspende, persönlicher Gesundheitszustand und Prävention). Themen: 1. Kernenergie und Sicherheit: Risiken und Vorteile von Kernkraft; Kontakt des Befragten mit Kernkraftthemen in der Vergangenheit (Besuch eines Kraftwerkes, Wohnort in der Nähe eines Kraftwerkes, selbst oder Bekannter an Kernkraft-Themen gearbeitet); präferierte Informationsquellen (Medien) über aktuelle Ereignisse; Kenntnistest zur Kernenergie (Skala: Ausstieg, Endlagerung und Anteil an der Stromgewinnung); Selbsteinschätzung der Informiertheit des Befragten über Sicherheit von Kernkraftwerken; vertrauenswürdigste Informationsquellen über die Sicherheit von Atomkraftwerken; ausreichende Wissensvermittlung über Risiken und Vorteile verschiedener Energiearten in der Schule und durch die Medien; Einstellung zur Sicherheit der Kernkraft im Lande (Skala: Möglichkeit des sicheren Betreibens eines Kernkraftwerks, Gewährleistung von Sicherheit durch die Gesetzgebung, Gewährleistung der Sicherheit der Atomkraftwerke durch zuständige Behörden, Vertrauen in Unternehmen, die Kernkraftwerke betreiben, sichere Lagerung von radioaktivem Abfall, Bedrohung der Kernkraftwerke durch Terrorismus, sicherer Transport radioaktiver Materialien, ausreichender Schutz vor Missbrauch von radioaktiven Materialien); Stellenwert von Kernenergie (hilft die globale Erwärmung zu begrenzen, Unabhängigkeit von importierten Brennstoffen wie Gas und Öl, Garantie niedriger und stabiler Energiepreise); Ersetzbarkeit der Kernenergie durch erneuerbare Energien und Energiesparmaßnahmen; Einstellung zur Verringerung/Erhöhung des Anteils der Kernenergie; Einstellung zur Zusammenarbeit der EU-Länder in der Kernenergienutzung (einheitliche Gesetzgebung zur nuklearen Sicherheit, individuelle und selbst bestimmte Gesetzgebung zur nuklearen Sicherheit in jedem Land, Förderung der Zusammenarbeit europäischer Experten durch die EU); präferierte Entscheider (Bürger, NGOs oder Behörden) bei der Anpassung und Entwicklung der Energieversorgung. 2. Öffentliche Gesundheit (elektromagnetische Felder, Alkoholkonsum, Rauchverhalten und Passivrauchen, Organspende, persönlicher Gesundheitszustand und Prävention): Elektromagnetische Felder: Einschätzung von Quellen elektromagnetischer Felder; Sorge um Gesundheitsrisiken durch elektromagnetische Felder; Informiertheit über elektromagnetische Felder; Hauptgrund für Unzufriedenheit mit diesen Informationen; Einschätzung der Informiertheit über die Rechtslage zum Schutz vor Gesundheitsrisiken, die von elektromagnetischen Feldern ausgehen können; Einschätzung des Einflusses auf die eigene Gesundheit durch: Qualität der Luft im Freien und im Haus, Qualität des Trinkwassers und des Wassers in Flüssen und Seen, Lärm, Abfallbeseitigung, Qualität von Lebensmitteln, Chemikalien, Sonneneinstrahlung, Wohnbedingungen, Mobiltelefonie, Mobilfunk-Sendemasten, elektrische Haushaltsgeräte, Computer und Hochspannungsleitungen; Effektivität von staatlichen Stellen beim Schutz vor möglichen Gesundheitsrisiken elektromagnetischer Felder; präferierte Entscheidungsebene; präferierte Informationsquellen über mögliche Gesundheitsrisiken elektromagnetischer Felder. Alkoholkonsum: Alkoholgenuss innerhalb der letzten zwölf Monate; Häufigkeit von Alkoholgenuss in den letzten 12 Monaten; Vorkommen und Häufigkeit von Alkoholkonsum in den letzten 30 Tagen; Tageskonsum; Schutz junger Menschen bzw. starker Trinker durch höhere Alkoholpreise; eigenes Konsumverhalten falls Alkoholpreise um 25% steigen bzw. sinken würden; Kenntnistest: Promillegrenze für Autofahrer in Deutschland; Zustimmung zu einer Senkung der Promillegrenze auf 0,2 Promille für junge Fahrer und Fahranfänger innerhalb der EU; Meinung zu Aussagen zu den Themen: Sicherheit durch stichprobenartige Alkoholkontrollen, Verbot von Alkoholwerbung, Verbot von Alkoholverkauf an Jugendliche unter 18 Jahren in allen EU-Ländern; Zustimmung zu Warnhinweisen auf Alkoholflaschen und -werbung; Präferenz für eigenverantwortlichen Alkoholkonsum oder Eingreifen von Behörden. Rauchverhalten und Passivrauchen: Art und Regelmäßigkeit des Konsums; täglicher Zigarettenkonsum; Versuch des Aufhörens in den letzten 12 Monaten; Falls ja: Durchhaltedauer; Konsultierung eines Arztes beim letzten Versuch aufzuhören; Verwendung von Nikotin-Ersatzprodukten; Gründe nach dem Versuch aufzuhören wieder mit dem Rauchen anzufangen; Regeln im eigenen Haushalt in Bezug auf das Rauchen; Einschätzung der Schädlichkeit des Passivrauchens; Rauchverhalten im eigenen Haushalt in Bezug auf Anwesende und eigene Konfrontation mit Tabakrauch im Haushalt; Arbeitsumgebung; Länge der täglichen Konfrontation mit Tabakrauch in verschiedenen Bereichen (Arbeitsplätze in geschlossenen Räumen, medizinische Einrichtungen, Bildungseinrichtungen, Regierungseinrichtungen, Gastronomie, Freizeitstätten); Rauchen im Auto; Wissen um Vorschriften zum Rauchverbot an öffentlichen Orten und Einschätzung der allgemeinen Beachtung dieser Vorschrift; Einstellung zum Rauchverbot an bestimmten Orten (Restaurants, Bars und Kneipen, Büros und anderen Arbeitsplätzen innerhalb von Gebäuden, in geschlossenen öffentlichen Räumen). Organspende: Gespräche mit der Familie über Organspende und Organtransplantation; Bereitschaft zur Organspende nach dem eigenen Tod; Bereitschaft zur Zustimmung zu einer Organentnahme bei einem verstorbenen Angehörigen; Befürwortung von Organspenderausweisen; Besitz eines Organspenderausweises. Persönlicher Gesundheitszustand und Prävention: Selbsteinschätzung des allgemeinen Gesundheitszustandes; chronische Krankheiten oder gesundheitliche Probleme; Einschränkung bei alltäglichen Tätigkeiten durch gesundheitliche Probleme während der letzten sechs Monate; akute oder ehemalige Krankheiten: Diabetes, Allergie, Asthma, Bluthochdruck, langwierige Beschwerden der Muskeln, Knochen oder Gelenke, Krebs, Grauer Star, Migräne oder häufige Kopfschmerzen, chronische Bronchitis oder Emphyseme, Osteoporose, Schlaganfall oder eine Hirnblutung, Magen- oder Zwölffingerdarmgeschwür, chronische Angst oder Depressionen; Teilnahme an medizinischer Langzeitbehandlung und gesundheitliche Gründe dafür; Schmerzen in Muskeln, Gelenken, Hals oder Rücken in der letzten Woche, die den Befragten in alltäglichen Verrichtungen beeinträchtigt haben; Dauer von solchen Beschwerden; Teilnahme an verschiedenen Untersuchungen und Gesundheitstest innerhalb der letzten 12 Monate aus eigenen Antrieb (zahnärztliche Untersuchung, Röntgenuntersuchung, Sehtest beim Optiker oder Augenarzt, Cholesterintest, Untersuchung des Herzens, Hörtest, Blutdruckmessung, Untersuchung auf Darmkrebs, Messung des prostataspezifischen Antigens (PSA), andere Krebsuntersuchung); Zeitraum der letzten Blutdruckmessung bei einem Arzt; Veränderung der Lebensweise zur Blutdrucksenkung; Zeitpunkt der letzten Cholesterinwertmessung; Veränderung der Lebensweise um Cholesterinwert zu senken; Frauen wurden zusätzlich gefragt: Informiertheit über die Hormonersatztherapie für Frauen; gegenwärtige Teilnahme an einer Hormonersatztherapie; Teilnahme an medizinischen Untersuchungen in den letzten 12 Monaten aus eigenem Antrieb (Mammographie, Brustuntersuchung durch Abtasten, Untersuchung der Eierstöcke, Gebärmutterabstrich, andere frauenärztliche Untersuchungen, Untersuchung auf Osteoporose). Demographie: Staatsangehörigkeit; Geschlecht; Alter; Beruf; berufliche Stellung; Links-Rechts-Selbsteinstufung; Familienstand; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Urbanisierungsgrad; Haushaltszusammensetzung und Haushaltsgröße; Geburtsland des Befragten und seiner Eltern (Migrationshintergrund); Besitz eines Mobiltelefons; Festnetztelefon im Haushalt; Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter (Unterhaltungselektronik, Internet-Anschluss, Autobesitz, abbezahltes bzw. noch abzuzahlendes Wohnungs- bzw. Hauseigentum). Zusätzlich verkodet wurde: Interviewnummer; Land; Nationengruppe; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); anwesende Personen während des Interviews; Kooperationsbereitschaft des Befragten; Ortsgröße; Region; Interviewsprache; Befragten-ID; Interviewer-ID; Gewichtungsfaktor.

Probability: MultistageProbability.Multistage

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage

Face-to-face interviewInterview.FaceToFace

Persönliches InterviewInterview.FaceToFace

Face-to-face interview: Computer-assisted (CAPI/CAMI)Interview.FaceToFace.CAPIorCAMI

Persönliches Interview : Computerunterstützte Befragung (CAPI/CAMI)Interview.FaceToFace.CAPIorCAMI

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA4527?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=e1ba5f1e32d4960a408f93db2ffd8894b89a7fa94f35d0973f5d1a88dabee442
Provenance
Creator Papacostas, Antonis
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2012
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage France; Frankreich; Belgium; Belgien; Netherlands; Niederlande; Germany; Deutschland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Denmark; Dänemark; Ireland; Irland; Greece; Griechenland; Spain; Spanien; Portugal; Portugal; Finland; Finnland; Sweden; Schweden; Austria; Österreich; Cyprus; Zypern; Czech Republic; Tschechische Republik; Estonia; Estland; Hungary; Ungarn; Latvia; Lettland; Lithuania; Litauen; Malta; Malta; Poland; Polen; Slovakia; Slowakei; Slovenia; Slowenien; Bulgaria; Bulgarien; Romania; Rumänien; Croatia; Kroatien