German for Young Turks

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Autostereotype and heterostereotype of Turkish school children in Cologne junior high schools. Topics: length of stay in the Federal Republic; attendance at a preparation class; length of daily homework; school and discipline; participation in class trip; personal attitude and assumed attitude of Germans to common or separate school attendance of German children and children of guest workers; nationality of teachers; knowledge of Turkish by German teachers; classification of the relationship to the teacher as well as to Turkish and German classmates; structure of circle of friends; place of getting to know friends; desire for more contact with Germans; reasons for possible lack of contact; detailed assessment of knowledge of German and Turkish by respondent as well as father and mother; participation of parents in a German course; watching Turkish or German videofilms; radio and television habits; frequency of listening to the radio language course ´German for young Turks´ in one´s family; degree of familiarity of the language course in personal surroundings; source of information about the language course; assessment of the truth content of information spread by the media; personal interest in German customs and assumed interest of Germans in Turkish traditions; autostereotype of Turks and heterostereotype of Germans; actual as well as preferred housing situation, measured on proportion of foreigners in an apartment house; proportion of foreigners in one´s residential area; place for leisure activities; primary communication difficulties with authorities; reference person; significance of nationality of future spouse; judgement of parents on personal adjustment conduct; contentment with life; interest in German citizenship; year of arrival of parents in the FRG; invitation of parents to a visit with Germans; general judgement on Turks by Germans; judgement on the future of Turks in the Federal Republic Germany; personal decision to remain in the Federal Republic or return to Turkey. Demography: age (classified); sex; marital status; family composition; age and number of siblings; number of siblings born in Germany; part of town in Cologne; year in which father or mother came to Germany; occupational position of father, age of mother (classified); employment of mother. Interviewer rating: date; school form; year of school; preparation class; number of schoolchildren in the class; number of Turkish schoolchildren in the class; other foreign schoolchildren in the class; part of town in Cologne where the school is.

Auto- und Heterostereotyp türkischer Schulkinder in Kölner Hauptschulen. Themen: Aufenthaltsdauer in der Bundesrepublik; Besuch einer Vorbereitungsklasse; Dauer der täglichen Hausaufgaben; Schule und Disziplin; Klassenfahrtteilnahme; eigene Einstellung und vermutete Einstellung der Deutschen zum gemeinsamen bzw. getrennten Schulbesuch von deutschen Kindern und Gastarbeiterkindern; Nationalität der Lehrer; Türkischkenntnisse der deutschen Lehrer; Einstufung des Verhältnisses zum Lehrer sowie zu türkischen und deutschen Klassenkameraden; Struktur des Freundeskreises; Ort des Kennenlernens von Freunden; Wunsch nach mehr Kontakt zu Deutschen; Gründe für eventuellen Kontaktmangel; detaillierte Einschätzung der Deutsch- und Türkischkenntnisse des Befragten sowie von Vater und Mutter; Teilnahme der Eltern an einem Deutschkurs; Sehen von türkischen oder deutschen Videofilmen; Radio- und Fernsehgewohnheiten; Häufigkeit des Hörens des Radiosprachkurses "Deutsch für junge Türken" in der Familie; Bekanntheitsgrad des Sprachkurses im eigenen Umfeld; Informationsquelle über den Sprachkurs; Einschätzung des Wahrheitsgehalts der von Medien verbreiteten Informationen; eigenes Interesse an deutschen Sitten und vermutetes Interesse der Deutschen an türkischen Traditionen; Autostereotyp der Türken und Heterostereotyp der Deutschen; tatsächliche sowie präferierte Wohnsituation, gemessen am Ausländeranteil in einem Mietshaus; Ausländeranteil in der eigenen Wohngegend; Ort für Freizeitaktivitäten; Hauptverständigungsschwierigkeiten bei Behörden; Bezugsperson; Bedeutung der Nationalität des zukünftigen Ehepartners; Urteil der Eltern über das eigene Anpassungsverhalten; Lebenszufriedenheit; Interesse an deutscher Staatsangehörigkeit; Einreisejahr der Eltern in die BRD; Einladung der Eltern zu einem Besuch bei Deutschen; allgemeine Beurteilung der Türken durch die Deutschen; Beurteilung der Zukunft der Türken in der Bundesrepublik Deutschland; eigene Entscheidung für das Verbleiben in der Bundesrepublik oder Rückkehr in die Türkei. Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; Familienstand; Familienzusammensetzung; Alter und Anzahl der Geschwister; Anzahl der Geschwister, die in Deutschland geboren sind; Stadtteil in Köln; Jahr, indem der Vater bzw. die Mutter nach Deutschland kamen; berufliche Stellung des Vaters, Alter der Mutter (klassifiziert); Berufstätigkeit der Mutter. Interviewerrating: Datum; Schulform; Schuljahrgang; Vorbereitungsklasse; Anzahl der Schüler in der Klasse; Anzahl der türkischen Schüler in der Klasse; sonstige ausländische Schüler in der Klasse; Stadtteil von Köln, in der die Schule liegt.

Probability: MultistageProbability.Multistage

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.1377
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA1377?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=f3f285882af6f649c91b85f3043621e5e50755196e6522390575b42f8591b940
Provenance
Creator Deeley, Eleanor C.
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1986
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Discipline Humanities; Linguistics