Erfolgreich studieren (Estud) Studying successfully

DOI

Mit der Studie Erfolgreich Studieren (Estud) wurden Studierende 2016 deutschlandweit zu ihrem Erfolg im Studium befragt. Der Fokus der Befragung liegt auf Erklärungsfaktoren von primären Effekten (Notenunterschieden zwischen sozialen Herkunftsgruppen) im Studium. Der Fragebogen enthält u. a. Fragen zu Motivationen, Kompetenzüberzeugungen, sozialer Integration im akademischen Umfeld, Studierverhalten und der Lebenssituation von Studierenden. Studierende von 18 Universitäten in 11 Bundesländer nahmen an der Onlinebefragung teil. Während die erste Befragung auf die Erhebung einer Vielzahl an theoretisch unterschiedlichen Konstrukten für fortgeschrittene Studierende fokussiert, ist die zweite Befragung auf die Nacherhebung dieser Konstrukte für die StudienanfängerInnen aus der ersten Welle gerichtet und enthält darüber hinaus einige zeitvariable Merkmale für die gesamten Befragten. Aktuell ist die erste Welle von Estud als SUF verfügbar.

Students at different universities in Germany were surveyed in 2016 about their study success in the study called "Studying successfully" (Erfolgreich Studieren, (Estud)). The study focusses on explanatory mechanisms of primary effects (social class achievement gaps in university grades) in higher education. The questionnaire comprises items on motivation, competency beliefs, social integration in the academic field, study habits and environmental conditions of students. Students from 18 universities in 11 federal states of Germany took part in the web survey. While the first wave focusses on a variety of different theoretical constructs for students with some study experience, the subsequent second wave is aimed at collecting those constructs for the first waves' first semester students. Additionally, some time variant items were administered to the entire population of the second wave. Currently, the first wave of Estud is available as SUF.

Estud Welle 1: Studierende, die im Wintersemester 2015/2016 bzw. Sommersemester 2016 an einer der 18 teilnehmenden staatlichen oder staatlich anerkannten Universität in der Bundesrepublik Deutschland eingeschrieben waren (mit Ausnahme von Musik- Kunst-, Sporthochschulen, Fernuniversitäten, Universitäten der Bundeswehr).

Estud wave 1: Students, who were enrolled in the winter term 2015/16 or summer term 2016 respectively at one of the 18 participating state or state-recognized resarch universities in Germany. Excluded were research universities with a special focus on music, the arts, sports, distant learning or of the German Federal Armed Forces.

Vollerhebung

Total universe/Complete Enumeration

Anmerkungen zum Datenpaket: Das Projekt besteht aus zwei Wellen, von denen die erste hier veröffentlicht wurde ### Erhebungseinheit: Studierende

Comments on the data package: The project comprises two waves, the first one is published as SUF

Self-administered questionnaire: Web-based

Estud Welle 1: Computergestütztes Web-Interview (CAWI)

Estud wave 1: Computer Assisted Web Interview (CAWI)

Identifier
DOI https://doi.org/10.21249/DZHW:est2016:1.0.0
Metadata Access https://www.da-ra.de/oaip/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_dc&identifier=oai:oai.da-ra.de:769627
Provenance
Creator Schlücker, Friederike; Friederike Schlücker, Bamberg Graduate School of Social Sciences, Universität Bamberg
Publisher German Centre for Higher Education Research and Science Studies (DZHW)
Contributor Daniel, Andreas; FDZ des DZHW; Bamberg Graduate School of Social Sciences (BAGSS), Universität Bamberg . Gefördert durch die Exzellenzinitiative.
Publication Year 2020
Rights Delivery; Beantragung notwendig unter https://metadata.fdz.dzhw.eu/de/data-packages/stu-est2016$?version=1.0.0; Application necessary under https://metadata.fdz.dzhw.eu/en/data-packages/stu-est2016$?version=1.0.0
OpenAccess true
Contact German Centre for Higher Education Research and Science Studies (DZHW)
Representation
Resource Type Dataset; Umfrage- und Aggregatdaten; Survey and Aggregate Data
Discipline Education Sciences