DZHW-Absolventenpanel 2005 DZHW Graduate Panel 2005

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Das DZHW-Absolventenpanel 2005 ist Teil der DZHW-Absolventenstudienreihe, in der anhand von standardisierten Befragungen Informationen zu Studium, Berufseintritt, Berufsverlauf und Weiterqualifizierung von Hochschulabsolvent(inn)en erfasst werden. Das erste Absolventenpanel wurde 1989 durchgeführt, seitdem wird jeder vierte Absolvent(inn)enjahrgang (Kohorte) untersucht. Für jede Absolvent(inn)enkohorte werden mehrere Befragungswellen durchgeführt, wobei jede Welle in unterschiedlichem zeitlichen Abstand zum Studienabschluss stattfindet. Beim Absolventenpanel 2005 handelt es sich um die fünfte Absolvent(inn)enkohorte der Studienreihe. Im Unterschied zu vorangegangenen Absolvent(inn)enkohorten ist die Studienphase der Kohorte 2005 durch den Hochschulwandel im Rahmen des Bologna-Prozesses geprägt. In diesem Zuge wurden nicht nur Absolvent(inn)en traditioneller Studiengänge, sondern erstmalig auch eine nennenswerte Anzahl an Bachelorabsolvent(inn)en befragt, wobei lediglich Absolvent(inn)en aus Fächern berücksichtigt wurden, für die bereits eine größere Absolvent(inn)enzahl vorlag. Zudem ist die berufliche Einstiegs- und Konsolidierungsphase der Kohorte 2005 durch den Beginn der Wirtschafts- und Finanzkrise im Jahr 2008 gekennzeichnet.

The DZHW Graduate Panel 2005 is part of the DZHW Graduate Survey Series, which compiles information on study, career entry, career development and further qualifications of higher education graduates using standardised surveys. The first Graduate Panel was created in 1989. Since then, every fourth graduate year (cohort) has been surveyed. For each graduate cohort, a series of survey waves are carried out, with each wave occurring at differing time intervals following the completion of degree. The DZHW Graduate Panel 2005 comprises the fifth graduate cohort of the survey series. In contrast to preceding graduate cohorts, the study phase of the 2005 cohort is defined by the transformation of higher education through the Bologna Process. With respect to this academic structural reform, a significant number of Bachelor graduates were surveyed for the first time in addition to graduates of traditional courses of study. Only graduates of subjects with a large number of graduates were considered. In addition to the changing academic environment, the graduate cohort 2005 also faced different labour market conditions than previous cohorts, whereby the beginning of the economic and financial crisis in 2008 marks their career entry.

DZHW-Absolventenpanel 2005 - erste Welle (Absolvent(inn)en traditioneller Studiengänge): Hochschulabsolvent(inn)en mit einem traditionellen Studienabschluss, die im Wintersemester 2004/2005 oder im Sommersemester 2005 ihren ersten berufsqualifizierenden Studienabschluss an einer staatlich anerkannten Hochschule in der Bundesrepublik Deutschland erworben haben (mit Ausnahme der Absolvent(inn)en von Bundeswehrhochschulen, Verwaltungsfachhochschulen, Berufsakademien und Fernhochschulen) DZHW-Absolventenpanel 2005 - zweite Welle (Absolvent(inn)en traditioneller Studiengänge): Hochschulabsolvent(inn)en mit einem traditionellen Studienabschluss, die im Wintersemester 2004/2005 oder im Sommersemester 2005 ihren ersten berufsqualifizierenden Studienabschluss an einer staatlich anerkannten Hochschule in der Bundesrepublik Deutschland erworben haben (mit Ausnahme der Absolvent(inn)en von Bundeswehrhochschulen, Verwaltungsfachhochschulen, Berufsakademien und Fernhochschulen) DZHW-Absolventenpanel 2005 - erste Welle (Bachelor): Hochschulabsolvent(inn)en mit einem Bachelorabschluss, die im Wintersemester 2004/2005 oder im Sommersemester 2005 ihren ersten berufsqualifizierenden Studienabschluss an einer staatlich anerkannten Hochschule in der Bundesrepublik Deutschland erworben haben (mit Ausnahme der Absolvent(inn)en von Bundeswehrhochschulen, Verwaltungsfachhochschulen, Berufsakademien und Fernhochschulen) DZHW-Absolventenpanel 2005 - zweite Welle (Bachelor): Hochschulabsolvent(inn)en mit einem Bachelorabschluss, die im Wintersemester 2004/2005 oder im Sommersemester 2005 ihren ersten berufsqualifizierenden Studienabschluss an einer staatlich anerkannten Hochschule in der Bundesrepublik Deutschland erworben haben (mit Ausnahme der Absolvent(inn)en von Bundeswehrhochschulen, Verwaltungsfachhochschulen, Berufsakademien und Fernhochschulen)

DZHW Graduate Panel 2005 - first wave (graduates of a traditional courses of study): Higher eduaction graduates of a traditional courses of study, who completed their first professionally recognised degree in the winter semester of 2004-05 or in the summer semester of 2005 at a state approved institution of higher education in the Federal Republic of Germany (with the exception of graduates of German Armed Forces universities, technical universities of administration, vocational academies and distance learning universities) DZHW Graduate Panel 2005 - second wave (graduates of a traditional courses of study): Higher eduaction graduates of a traditional courses of study, who completed their first professionally recognised degree in the winter semester of 2004-05 or in the summer semester of 2005 at a state approved institution of higher education in the Federal Republic of Germany (with the exception of graduates of German Armed Forces universities, technical universities of administration, vocational academies and distance learning universities) DZHW Graduate Panel 2005 - first wave (Bachelor): Higher education graduates with a bachelor's degree, who completed their first professionally recognised degree in the winter semester of 2004-05 or in the summer semester of 2005 at a state approved institution of higher education in the Federal Republic of Germany (with the exception of graduates of German Armed Forces universities, technical universities of administration, vocational academies and distance learning universities) DZHW Graduate Panel 2005 - second wave (Bachelor): Higher education graduates with a bachelor's degree, who completed their first professionally recognised degree in the winter semester of 2004-05 or in the summer semester of 2005 at a state approved institution of higher education in the Federal Republic of Germany (with the exception of graduates of German Armed Forces universities, technical universities of administration, vocational academies and distance learning universities)

DZHW-Absolventenpanel 2005 - erste Welle (Absolvent(inn)en traditioneller Studiengänge): Standardisierte postalische Befragung

DZHW Graduate Panel 2005 - first wave (graduates of a traditional courses of study): Standardised self-administered survey

DZHW-Absolventenpanel 2005 - zweite Welle (Absolvent(inn)en traditioneller Studiengänge): Standardisierte postalische Befragung

DZHW Graduate Panel 2005 - second wave (graduates of a traditional courses of study): Standardised self-administered survey

DZHW-Absolventenpanel 2005 - erste Welle (Bachelor): Standardisierte postalische Befragung

DZHW Graduate Panel 2005 - first wave (Bachelor): Standardised self-administered survey

DZHW-Absolventenpanel 2005 - zweite Welle (Bachelor): Standardisierte postalische Befragung

DZHW Graduate Panel 2005 - second wave (Bachelor): Standardised self-administered survey

Identifier
DOI https://doi.org/10.21249/DZHW:gra2005:1.0.0
Metadata Access https://www.da-ra.de/oaip/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_dc&identifier=oai:oai.da-ra.de:567442
Provenance
Creator Minks, Karl-Heinz; Briedis, Kolja; Grotheer, Michael; Isleib, Sören; Netz, Nicolai; Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW)
Publisher German Centre for Higher Education Research and Science Studies (DZHW)
Contributor FDZ des DZHW; Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
Publication Year 2019
Rights Delivery; Beantragung notwendig unter https://metadata.fdz.dzhw.eu/#!/de/studies/stu-gra2005$?version=1.0.0; Application necessary under https://metadata.fdz.dzhw.eu/#!/en/studies/stu-gra2005$?version=1.0.0
OpenAccess true
Contact German Centre for Higher Education Research and Science Studies (DZHW)
Representation
Resource Type Dataset; Umfrage- und Aggregatdaten; Survey and Aggregate Data
Discipline Education Sciences