Wege von Geflüchteten an deutsche Hochschulen. Interviews mit Mitarbeiter*innen in der Studienvorbereitung (Qualitative Teilstudie 2) Refugees on their Way into German Higher Education. Interviews with employees in the preparation of studies (Qualitative sub study 2)

DOI

Das Projekt ‚Wege von Geflüchteten an deutsche Hochschulen‘, kurz: WeGe, wurde von April 2017 bis März 2021 vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) im Rahmen der Förderlinie ‚Studienerfolg und Studienabbruch I‘ gefördert. Das Projekt untersuchte, welche Herausforderungen sich für geflüchtete Studieninteressierte in der Studienvorbereitung ergeben und welche Faktoren beeinflussen, ob die Studienvorbereitung gelingt und ein Übergang ins Hochschulstudium vollzogen wird. Die Daten der drei Teilstudien (2x qualitativ, 1x quantitativ) wurden in getrennten Datenpaketen veröffentlicht. Das vorliegende Datenpaket beinhaltet 13 wissenschaftliche Transkripte von Expertinneninterviews mit Mitarbeiterinnen der Studienvorbereitung an ausgewählten Studienkollegs und Hochschulen in Deutschland. Themen der Interviews waren unter anderem die Erfahrungen mit der Studienvorbereitung für Geflüchtete im Vergleich zur Studienvorbereitung für andere internationale Studienbewerber*innen.

The project 'Pathways of Refugees to German Universities', in short: WeGe, was funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF) from April 2017 to March 2021 as part of the funding line 'Study Success and Study Dropout I'. The project investigated the challenges faced by refugee prospective students in preparing for university and the factors that influence whether preparation for university succeeds and a transition to higher education is completed. Data from the three sub studies (2x qualitative, 1x quantitative) were published in separate data packages. The present data package contains 13 scientific transcripts of expert interviews with study preparation staff at selected preparatory colleges and universities in Germany. The topics of the interviews included the experiences with study preparation for refugees in comparison to study preparation for other international study applicants.

Interviews mit Lehrkräften: Lehrkräfte und Kurskoordinatorinnen an Hochschulen und Studienkollegs, die über längere Berufserfahrung im Bereich der sprachlichen und fachlichen Studienvorbereitung von internationalen Studienbewerberinnen verfügen und mit Kursangebote für geflüchtete Studieninteressierte betraut sind.

Interviews with teachers: Teachers and course coordinators at universities and preparatory colleges who have longer professional experience in the field of language and subject-related study preparation for international study applicants and who are entrusted with course offerings for prospective refugee students.

Nicht-Wahrscheinlichkeitsauswahl: Bewusste Auswahl

Non-probability Sample: Purposive Sample

Anmerkungen zum Datenpaket: Dieses Datenpaket ist ein Teildatenpaket der Mixed Methods Studie ‚Wege von Geflüchteten an deutsche Hochschulen‘ (WeGe). Die weiteren Teildatenpakete der Studie finden Sie hier: Qualitative Teilstudie 1 (Interviews mit Geflüchteten in der Studienvorbereitung): https://doi.org/10.21249/DZHW:wegequalistudents:1.0.0 Quantitative Teilstudie (Survey mit geflüchteten und anderen internationalen Studieninteressierten): https://doi.org/10.21249/DZHW:wegequanti:1.0.0 ### Erhebungseinheit: Lehrkräfte

Comments on the data package: This data package is a partial data package of the Mixed Methods Study ‘Refugees on their Way into German Higher Education‘ (WeGe). The other partial data packages of the study can be found here: Qualitative sub study 1 (Interviews with refugees in the preparation for studies): https://doi.org/10.21249/DZHW:wegequalistudents:1.0.0 Quantitative sub study (Survey with refugees and other prospective international students): https://doi.org/10.21249/DZHW:wegequanti:1.0.0

Face-to-face interview

Interviews mit Lehrkräften: Expert*inneninterviews

Interviews with teachers: Expert Interviews

Identifier
DOI https://doi.org/10.21249/DZHW:wegequaliteachers:1.0.0
Metadata Access https://www.da-ra.de/oaip/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_dc&identifier=oai:oai.da-ra.de:772706
Provenance
Creator Grüttner, Michael; Schröder, Stefanie; Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW)
Publisher German Centre for Higher Education Research and Science Studies (DZHW)
Contributor İkiz-Akıncı, Dilek; Niebuhr, Johanna; Schmidtchen, Henrike; FDZ-DZHW; Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
Publication Year 2021
Rights Delivery; Beantragung notwendig unter https://metadata.fdz.dzhw.eu/de/data-packages/stu-wegequaliteachers$?version=1.0.0; Application necessary under https://metadata.fdz.dzhw.eu/en/data-packages/stu-wegequaliteachers$?version=1.0.0
OpenAccess true
Contact German Centre for Higher Education Research and Science Studies (DZHW)
Representation
Resource Type Dataset; Qualitatives, nicht oder gering standardisiertes Datenmaterial; Qualitative, non-standard or low-standard data material
Discipline Education Sciences