Zwei-Wellen-Panel Hamburger Primarschulstudierender in der Bachelorphase Two-wave panel of Hamburg primary school students in the bachelor’s phase

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Das Projekt untersucht die Einführung des neuen Studiengangs zum Lehramt an Grundschulen (LAGS) und zum Lehramt Sonderpädagogik Profil Grundschule (LAS-G) an der Universität Hamburg zum Wintersemester 2020/21. Befragt wurden die beiden ersten Kohorten in den Jahren 2020-2023. Die Teilnahme an der Studie war freiwillig.Es handelt sich um eine Längsschnittstudie mit zwei Messzeitpunkten, einer Basismessung am Studienbeginn im Wintersemesters 2020/21 bzw. WS2021/22 und einer zweiten nach vier Semestern am Ende des Sommersemesters 2022 bzw. 2023. Da es im LAGS für die meisten Studierenden verpflichtend ist, die Fächer Deutsch und Mathematik zu studieren, fand zu beiden Messzeitpunkten eine Messung von Merkmalen im Hinblick auf diese beiden Fächer statt. Dazu wurden separate fachspezifische Online-Erhebungen zu Deutsch und Mathematik durchgeführt, die ähnliche Konstrukte mit ähnlichen Instrumenten erfassten. Die Daten der Basismessung und der Messung nach vier Semestern wurden durch einen von den Studierenden generierten anonymen Personencode zu einem Datensatz verknüpft. Erhoben wurden Variablen in den Bereichen soziodemografische Merkmale, Studienpotenzial der Studierenden, Studienerfolgskriterien und Studierverhalten. Es handelt sich um folgende Studienerfolgskritierien, die exemplarisch für das Fach Deutsch genannt werden, aber auch analog für das Fach Mathematik erhoben wurden: Fachwissen Deutsch, deutschdidaktisches Wissen, akademisches Selbstkonzept im Hinblick auf das Deutschstudium, Enthusiasmus für das Fach Deutsch, Selbstwirksamkeit beim Unterrichten von Deutsch und Zufriedenheit mit Lehrveranstaltungen in Deutsch. Außerdem wurde die Studienabbruchintention erhoben.

The project examines the introduction of the new degree program for elementary school teachers (LAGS) and special education teachers (LAS-G) at Universität Hamburg in the winter semester 2020/21. The first two cohorts in the years 2020-2023 were surveyed. Participation in the study was voluntary.It is a longitudinal study with two measurement points, a baseline measurement at the beginning of the winter semester 2020/21 or winter semester 2021/22 and a second measurement after four semesters at the end of the summer semester 2022 or 2023. Since it is compulsory for most students in the LAGS to study the subjects German and mathematics, a measurement of characteristics with regard to these two subjects took place at both measurement points. For this purpose, separate subject-specific online surveys were conducted for German and mathematics, which recorded similar constructs using similar instruments. The data from the baseline measurement and the measurement after four semesters were linked to form a data set using an anonymous personal code generated by the students. Variables were collected in the areas of socio-demographic characteristics, students' study potential, study success criteria and study behavior. These are the following study success criteria, which are mentioned as examples for the subject German, but were also collected analogously for the subject mathematics: Subject knowledge of German, knowledge of German didactics, academic self-concept with regard to studying German, enthusiasm for German as a subject, self-efficacy in teaching German and satisfaction with courses in German. The intention to drop out of university was also surveyed.

Profale Welle 1: Studierende, die im Wintersemester 2020/21 an der UHH im 1. Studiensemester und/oder im Sommersemester 2022 im 4. Studiensemester für das Lehramt an Grundschulen (N = 230) oder für das Lehramt für Sonderpädagogik - Profilbildung Grundschule (N = 63) immatrikuliert waren. ProfaLe Welle 2: Studierende, die im Wintersemester 2020/21 an der UHH im 1. Studiensemester und/oder im Sommersemester 2022 im 4. Studiensemester für das Lehramt an Grundschulen (N = 230) oder für das Lehramt für Sonderpädagogik - Profilbildung Grundschule (N = 70) immatrikuliert waren.

Profale Wave 1: All students who were matriculated at the UHH in the 1st semester in the winter semester 2020/21 and/or in the 4th semester in the summer semester 2022 for the teaching degree at elementary school (N = 230) or for the teaching degree for special education - elementary school profile (N = 63). ProfaLe Wave 2: All students who were matriculated at the UHH in the 1st semester in the winter semester 2020/21 and/or in the 4th semester in the summer semester 2022 for the teaching degree at elementary school (N = 230) or for the teaching degree for special education - elementary school profile (N = 70).

Nicht-Wahrscheinlichkeitsauswahl: Respondenten-gesteuerte Auswahl

Non-probability Sample: Respondent-assisted Sample

Erhebungseinheit: Studierende

Self-administered questionnaire: Web-based

Profale Welle 1: Standardisierte Onlinebefragung

Profale Wave 1: Standardised online survey

ProfaLe Welle 2: Standardisierte Onlinebefragung

ProfaLe Wave 2: Standardised online survey

Identifier
DOI https://doi.org/10.21249/DZHW:profale:1.0.0
Metadata Access https://www.da-ra.de/oaip/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_dc&identifier=oai:oai.da-ra.de:779885
Provenance
Creator Prof. Dr. Kaiser, Gabriele; Prof. Dr. Arnold, Eva; Universität Hamburg
Publisher German Centre for Higher Education Research and Science Studies (DZHW)
Contributor Prof. Dr. Doll, Jörg; Sommer, Dennis; FDZ-DZHW; Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
Publication Year 2024
Rights Delivery; Beantragung notwendig unter https://metadata.fdz.dzhw.eu/de/data-packages/stu-profale$?version=1.0.0; Application necessary under https://metadata.fdz.dzhw.eu/en/data-packages/stu-profale$?version=1.0.0
OpenAccess true
Contact German Centre for Higher Education Research and Science Studies (DZHW)
Representation
Resource Type Dataset; Umfrage- und Aggregatdaten; Survey and Aggregate Data
Discipline Mathematics; Natural Sciences