Bildungspolitik aus der Sicht der Stimmbürger: Repräsentativ-Umfrage im Kanton Zürich - 1973

DOI

The study focused on the extent to which an expansive educational policy is supported by the motives of the population. The always somewhat uncertain fate of educational proposals has earned the voters the reputation of hostility to education. The question of which motives are effective in education policy needs to be broadened: What is the profile of demand for educational institutions? What problems should the state primarily take care of? How does the population experience the education system? Where does the population think are the deficits and disproportionalities of the education system? Are the values aimed to achieve with an expansive educational system in correlation with the values of the population? Does the population share the elite's consensus on the expandsion of the educational system?

Im Zentrum der Untersuchung stand die Frage, in welchem Masse eine expansive Bildungspolitik von den Motiven der Bevölkerung getragen wird. Das stets etwas ungewisse Schicksal von Bildungsvorlagen hat der Stimmbürgerschaft den Ruf der Bildungsfeindlichkeit eingetragen. Die Frage, welche Motive in der Bildungspolitik wirksam sind, muss breiter gestellt werden: Wie sieht das Profil der Nachfrage nach Bildungseinrichtungen aus? Um welche Probleme soll sich der Staat vornehmlich kümmern? Wie erlebt die Bevölkerung das Bildungssystem, wo spürt sie Defizite und Disproportionalitäten? Sind die Werte, die man mit einem expansiven Bildungssystem zu erreichen hofft, gleichzeitig auch die Werte der Bevölkerung? Teilt die Bevölkerung den Elitekonsens über den Ausbau des Bildungswesens?

Identifier
DOI https://doi.org/10.23662/FORS-DS-19-1
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=8aca73e33259cd899f70f881e880df9a5baef793e12c4aa04ef89abfee8ff532
Provenance
Creator Schmidtchen, Gerhard
Publisher Service de données FORS; FORS data service; FORS Datenservice
Publication Year 1997
Rights Additional Restrictions: None; Zusätzliche Einschränkungen: Keine; Restrictions supplémentaires: Aucune; Special permission: None; Sondergenehmigung: Keine; Permission spéciale: Aucune
OpenAccess true
Representation
Language English
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Switzerland; Schweiz; Suisse; Europe; Europa; Europe; Western Europe; Westeuropa; Europe occidentale