Young People and Scientific-Technical Revolution 1987

Goals in life, occupational perspectives, attitude and conduct on science and technology, conditions of work activity, leisure interests and extent. Supplemental form for apprentices on computer technology. Topics: Goals in life (scale); occupational perspectives for the next 10 years; attitudes to science and technology (scale); expected changes in work activity from science and technology (scale); interest in computer technology at work; confidence regarding dealing with the demands of computer-controlled technology; computer technology in the immediate work area; changes in the activity from introduction of new technology (scale); work in shift work; readiness for work in multi-shift work; beginning of interest in scientific-technical problems; possession or use of PC-technology; occupation with computer technology in leisure time; world view; use of technical knowledge in work activity; participation or interest in technical further education (scale); readiness to participate in various forms of technical further education (scale); readiness to change activity, occupation, place of work or residence as a result of scientific-technical changes; attitude to work by women on modern technology; participation in the MMM; awards of the exhibit; practical use of the exhibit; economic benefit of the exhibit; support in the MMM and innovator activity; expectations of support of the activity; conclusion of a support contract; working out innovator objects and patents; work in youth researcher collective; participation in inventor competetion of youth; personal technical creative activity in occupation and leisure time; recommendations for this from various groups of persons (scale); attitudes to key technology; variety of work demands; frequency of change of work demands; opportunity for self-determination of sequence of work steps; necessary knowledge to deal with work demands; opportunity for social contacts during work; requirements of occupation in cooperative practices; reporting back about work results; consequences with non-fulfillment of work demands; average duration of sleep; interest in various leisure activities (scale); extent of available leisure time and satisfaction with it; attitudes to content and structuring of leisure time (scale); hobbies; member in teams; participation in FDJ initiatives; occupation learned; activity in occupation learned; management function; member of the FDJ, SED; character of partner relation; current activity in occupation learned; exercise of management functions; supplement questions for apprentices: training in computer cabinet; computer-controlled technology in the work area; training with high school graduation; Supplemental form gender-typical: expectations of gender-typical attitudes and behaviors of man and woman: in occupation, household, in life planning, further education, interest in politics, raising children, dealing with science and technology, in exercise of management functions, in a partnership, with decisions, in the social area; preferred sex.

Lebensziele, berufliche Perspektiven, Einstellung und Verhalten zu Wissenschaft und Technik, Bedingungen der Arbeitstätigkeit, Freizeitinteressen und -umfang. Zusatzbogen für Lehrlinge zur Computertechnik. Themen: Lebensziele (Skala); berufliche Perspektiven für die nächsten 10 Jahre; Einstellungen zu Wissenschaft und Technik (Skala); erwartete Veränderungen in der Arbeitstätigkeit durch Wissenschaft und Technik (Skala); Interesse an Computertechnik am Arbeitsplatz; Zuversicht hinsichtlich der Bewältigung der Anforderungen aus computergesteuerter Technik; Computertechnik im unmittelbaren Arbeitsbereich; Veränderungen in der Tätigkeit durch Einführung neuer Technik (Skala); Arbeit im Schichtsystem; Bereitschaft zur Arbeit im Mehrschichtsystem; Beginn des Interesses für wissenschaftlich-technische Probleme; Besitz oder Benutzung von PC-Technik; Beschäftigung mit Computertechnik in der Freizeit; Weltanschauung; Anwendung von Fachkenntnissen in der Arbeitstätigkeit; Teilnahme an bzw. Interesse für fachliche Weiterbildung (Skala); Bereitschaft zur Teilnahme an verschiedenen Formen fachlicher Weiterbildung (Skala); Bereitschaft zu Wechsel der Tätigkeit, des Berufs, des Arbeits- bzw. Wohnortes infolge wissenschaftlich-technischer Veränderungen; Einstellung zur Arbeit von Frauen an moderner Technik; Teilnahme an der MMM; Auszeichnungen des Exponats; praktische Nutzung des Exponats; ökonomischer Nutzen des Exponats; Förderung in der MMM- und Neuerertätigkeit; Erwartungen an Förderung der Tätigkeit; Abschluß eines Fördervertrages; Erarbeitung von Neuererobjekten und Patenten; Arbeit im Jugendforscherkollektiv; Beteiligung am Erfinderwettbewerb der Jugend; eigene fachlich schöpferische Tätigkeit in Beruf und Freizeit; Anregungen dazu durch verschiedene Personenkreise (Skala); Einstellungen zur Schlüsseltechnologie; Vielfältigkeit der Arbeitsanforderungen; Häufigkeit des Wechsels der Arbeitsanforderungen; Möglichkeit zur Selbstbestimmung der Reihenfolge von Arbeitsschritten; erforderliches Wissen zur Bewältigung der Arbeitsanforderungen; Möglichkeit zu sozialen Kontakten während der Arbeitstätigkeit; Anforderungen der Tätigkeit an kooperatives Verhalten; Rückmeldungen über Arbeitsergebnisse; Konsequenzen bei Nichterfüllung der Arbeitsanforderungen; durchschnittliche Schlafdauer; Interesse für verschiedene Freizeittätigkeiten (Skala); verfügbarer Freizeitumfang und Zufriedenheit damit; Einstellungen zu Inhalt und Gestaltung von Freizeit (Skala); Hobbys; Mitglied in Arbeitsgemeinschaften; Teilnahme an FDJ-Initiativen; erlernter Beruf; Tätigkeit im erlernten Beruf; Leitungsfunktion; Mitglied der FDJ, der SED; Charakter der Partnerbeziehung; gegenwärtige Tätigkeit im erlernten Beruf; Ausüben von Leitungsfunktionen; Zusatzfragen Lehrlinge: Ausbildung im Computerkabinett; computergesteuerte Technik im Arbeitsbereich; Lehrausbildung mit Abitur; Zusatzbogen Geschlechtstypik: Erwartungen an geschlechtstypische Einstellungen und Verhaltensweisen von Mann und Frau: in Beruf, Haushalt, bei Lebensplanung, Weiterbildung, Politikinteresse, Kindererziehung, im Umgang mit Wissenschaft und Technik, bei Ausübung von Leitungsfunktionen, in der Partnerschaft, bei Entscheidungen, im sozialen Bereich; präferiertes Geschlecht.

Written survey

Schriftliche Befragung

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6064?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=d7502260528baf43c7a46d25300e63d207a46ffb1a245015cbf96466960c7181
Provenance
Creator Zentralinstitut für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1987
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences