Quantitative Teilstudie: Survey mit geflüchteten und anderen internationalen Studieninteressierten Quantitative sub-study: Survey with refugees and other prospective international students

DOI

Das Projekt ‚Wege von Geflüchteten an deutsche Hochschulen‘, kurz: WeGe, wurde von April 2017 bis März 2021 vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) im Rahmen der Förderlinie ‚Studienerfolg und Studienabbruch I‘ gefördert. Das Projekt untersuchte, welche Herausforderungen sich für geflüchtete Studieninteressierte in der Studienvorbereitung ergeben und welche Faktoren beeinflussen, ob die Studienvorbereitung gelingt und ein Übergang ins Hochschulstudium vollzogen wird. Die Daten der drei Teilstudien (2x qualitativ, 1x quantitativ) wurden in getrennten Datenpaketen veröffentlicht. Das vorliegende Datenpaket beinhaltet die Daten der quantitativen Teilstudie. Dabei wurden Daten mit Hilfe von Fragebogenerhebungen an ausgewählten Studienkollegs und Hochschulen in Deutschland erhoben. Die Studienteilnehmer*innen wurden zu zwei Wiederholungsbefragungen im Online-Modus eingeladen. Themen waren unter anderem das Lernen in der Studienvorbereitung, der Lernerfolg, Aspekte der Integration und des Wohlbefindens. Das Datenpaket beinhaltet den zugehörigen Längsschnittdatensatz.

The project 'Pathways of Refugees to German Universities', in short: WeGe, was funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF) from April 2017 to March 2021 as part of the funding line 'Study Success and Study Dropout I'. The project investigated the challenges faced by refugee prospective students in preparing for university and the factors that influence whether preparation for university succeeds and a transition to higher education is completed. Data from the three substudies (2x qualitative, 1x quantitative) were published in separate data packages. The present data package contains the data from the quantitative sub-study. Data were collected by means of questionnaires at selected preparatory colleges and universities in Germany. The study participants were invited to take part in two repeat surveys in online mode. Topics included study preparation learning, learning success, aspects of integration, and well-being. The data package includes the associated longitudinal data set.

WeGe (quantitative Teilstudie) - erste Welle: Personen mit ausländischer Hochschulzugangsberechtigung (sogenannte Bildungsausländerinnen), die im Wintersemester 2018/2019 zum Zweck des Erwerbs sprachlicher oder fachlicher Zulassungsvoraussetzungen an studienvorbereitenden Sprachkursen an Hochschulen und Universitäten oder fachlichen Schwerpunktkursen an staatlichen Studienkollegs in Deutschland teilnehmen (--> geflüchtete Studieninteressierte und andere internationale Studieninteressierte) WeGe (quantitative Teilstudie) - zweite Welle: Personen mit ausländischer Hochschulzugangsberechtigung (sogenannte Bildungsausländerinnen), die im Wintersemester 2018/2019 zum Zweck des Erwerbs sprachlicher oder fachlicher Zulassungsvoraussetzungen an studienvorbereitenden Sprachkursen an Hochschulen und Universitäten oder fachlichen Schwerpunktkursen an staatlichen Studienkollegs in Deutschland teilnehmen (--> geflüchtete Studieninteressierte und andere internationale Studieninteressierte) WeGe (quantitative Teilstudie) - dritte Welle: Personen mit ausländischer Hochschulzugangsberechtigung (sogenannte Bildungsausländer*innen), die im Wintersemester 2018/2019 zum Zweck des Erwerbs sprachlicher oder fachlicher Zulassungsvoraussetzungen an studienvorbereitenden Sprachkursen an Hochschulen und Universitäten oder fachlichen Schwerpunktkursen an staatlichen Studienkollegs in Deutschland teilnehmen (--> geflüchtete Studieninteressierte und andere internationale Studieninteressierte)

WeGe (quantitative sub-study) - first wave: persons with a foreign higher education entrance qualification (so-called "Bildungsausländerinnen") who, in the winter semester 2018/2019, took part in preparatory language courses at colleges and universities or specialised courses at state preparatory courses in Germany for the purpose of acquiring language or subject-related admission requirements (--> refugee prospective students and other international prospective students) WeGe (quantitative sub-study) - second wave: persons with a foreign higher education entrance qualification (so-called "Bildungsausländerinnen") who, in the winter semester 2018/2019, took part in preparatory language courses at colleges and universities or specialised courses at state preparatory courses in Germany for the purpose of acquiring language or subject-related admission requirements (--> refugee prospective students and other international prospective students) WeGe (quantitative sub-study) - third wave: persons with a foreign higher education entrance qualification (so-called "Bildungsausländer*innen") who, in the winter semester 2018/2019, took part in preparatory language courses at colleges and universities or specialised courses at state preparatory courses in Germany for the purpose of acquiring language or subject-related admission requirements (--> refugee prospective students and other international prospective students)

Nicht-Wahrscheinlichkeitsauswahl: Bewusste Auswahl

Non-probability Sample: Purposive Sample

Anmerkungen zum Datenpaket: Dieses Datenpaket ist ein Teildatenpaket der Mixed Methods Studie "Wege von Geflüchteten an deutsche Hochschulen (WeGe)". Die weiteren Teildatenpakete der Studie finden Sie hier: Qualitative Teilstudie 1 (Interviews mit Geflüchteten in der Studienvorbereitung): https://doi.org/10.21249/DZHW:wegequalistudents:1.0.0 Qualitative Teilstudie 2 (Interviews mit Mitarbeiter*innen in der Studienvorbereitung): https://doi.org/10.21249/DZHW:wegequaliteachers:1.0.0 ### Erhebungseinheit: Sonstiges

Comments on the data package: This data package is a partial data package of the Mixed Methods Study "Refugees on their Way into German Higher Education". The other partial data packages of the study can be found here: Qualitative sub-study 1 (Interviews with refugees in the preparation for studies): https://doi.org/10.21249/DZHW:wegequalistudents:1.0.0 Qualitative sub-study 2 (Interviews with employees in the preparation of studies): https://doi.org/10.21249/DZHW:wegequaliteachers:1.0.0

Self-administered questionnaire: Paper

WeGe (quantitative Teilstudie) - erste Welle: Schriftliche Befragung

WeGe (quantitative sub-study) - first wave: written survey

Self-administered questionnaire: Web-based

WeGe (quantitative Teilstudie) - zweite Welle: Standardisierte Onlinebefragung

WeGe (quantitative sub-study) - second wave: Standardised online survey

WeGe (quantitative Teilstudie) - dritte Welle: Standardisierte Onlinebefragung

WeGe (quantitative sub-study) - third wave: Standardised online survey

Identifier
DOI https://doi.org/10.21249/DZHW:wegequanti:1.0.0
Metadata Access https://www.da-ra.de/oaip/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_dc&identifier=oai:oai.da-ra.de:772629
Provenance
Creator Grüttner, Michael; Berg, Jana; Otto, Carolin; Schröder, Stefanie; Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW)
Publisher German Centre for Higher Education Research and Science Studies (DZHW)
Contributor Schmidtchen, Henrike; Weber, Anne; FDZ-DZHW; Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
Publication Year 2021
Rights Delivery; Beantragung notwendig unter https://metadata.fdz.dzhw.eu/de/data-packages/stu-wegequanti$?version=1.0.0; Application necessary under https://metadata.fdz.dzhw.eu/en/data-packages/stu-wegequanti$?version=1.0.0
OpenAccess true
Contact German Centre for Higher Education Research and Science Studies (DZHW)
Representation
Resource Type Dataset; Umfrage- und Aggregatdaten; Survey and Aggregate Data
Discipline Education Sciences