Small and medium enterprises, resource efficiency, and green markets.
Topics: actions undertaken to improve resource efficiency: saving water, saving energy, using predominantly renewable energy, saving materials, minimizing waste, selling of scrap material, recycling, designing products easy to maintain, repair, or reuse; actions to be implemented in the next two years; main reasons for undertaking actions for more resource efficiency; impact of actions on production costs over the past two years; average investment per year on resource efficiency actions over the past two years; satisfaction with return on investment made on resource efficiency; activities of the company regarding public procurement contracts that included environmental requirements; difficulties experienced; reasons for not applying; most important difficulty experienced: costs, technical tests, too much paperwork; most important support regarding efforts on resource efficiency: own financial resources, own technical expertise, external support; type of external support; difficulties encountered when trying to set up resource efficiency actions: complexity of administrative or legal procedures, difficulty to adapt environmental legislation to own company, technical requirements of legislation not up to date, choosing right resource efficiency actions for own company, cost of environmental actions, lack of environmental expertise, lack of supply of required materials, lack of demand for resource efficient products or services; most helpful measures to improve resource efficiency; green products or services offered by company; percentage of the company’s turnover in the last fiscal year coming from green products or services; time when company started selling green products or services; main markets for green products or services in the last two years; types of support for the production of green products or services: own financial resources, own technical expertise, external support; types of external support for the production of green products or services; satisfaction with level of public support for company’s green products or services; most helpful types of support to launch or to expand range of green products or services; number of full time employees in the company working in green jobs some or all of the time. Demography: company sector; number of employees; one-person company; year of company establishment; development of turnover in the last two years; total turnover in 2015; direct selling to final consumers; part of a cluster or business network. Additionally coded was: respondent ID; country; company size; NACE-Code; nation group; weighting factor.
Kleine und mittlere Unternehmen, Ressourceneffizienz und grüne Märkte.
Themen: bereits umgesetzte sowie geplante Maßnahmen zur Verbesserung der Ressourceneffizienz im Unternehmen (z.B. Einsparungen beim Wasser- und Energieverbrauch, Verringerung der Abfallerzeugung, Recycling); Gründe für Maßnahmen zur Ressourceneffizienz; Auswirkungen der Maßnahmen auf die Produktionskosten in den vergangenen zwei Jahren; durchschnittliche jährliche Höhe der Investitionen in Maßnahmen zur Ressourceneffizienz in den letzten zwei Jahren; Zufriedenheit mit der Rentabilität der Investitionen; Teilnahme an einer öffentlichen Ausschreibung mit Umweltauflagen bzw. Gründe gegen eine Teilnahme; Schwierigkeiten bei einer solchen Ausschreibung; Hauptschwierigkeit (Kosten, Umweltverträglichkeitsprüfungen, zu viele Unterlagen gefordert); Unterstützung bei der Verbesserung der Ressourceneffizienz durch eigene finanzielle Mittel, eigenes technisches Know-how oder externe Unterstützung; Art der externen Unterstützung; Bereiche, in denen Schwierigkeiten bei der Einführung von Maßnahmen zur Ressourceneffizienz aufgetreten sind (z.B. Komplexität von verwaltungstechnischen bzw. rechtlichen Verfahren, Kosten der Umweltmaßnahmen); präferierte Hilfsmaßnahmen zur Verbesserung der Ressourceneffizienz (z.B. Beratung, Subventionen, Finanzierungsmöglichkeiten, Vorstellung neuer Technologien usw.); Grüne Märkte: Unternehmen bietet ökologische Produkte oder Dienstleistungen an; Anteil ökologischer Produkte oder Dienstleistungen am Jahresumsatz; Zeitraum, seit dem das Unternehmen ökologische Produkte oder Dienstleistungen verkauft; wichtigste Absatzmärkte (Länder/Regionen) für ökologische Produkte oder Dienstleistungen; Unterstützung bei der Herstellung ökologischer Produkte bzw. Dienstleistungen durch: eigene finanzielle Mittel, eigenes technisches Know-how oder externe Unterstützung; Art der externen Unterstützung; Zufriedenheit mit der erhaltenen öffentlichen Unterstützung; präferierte Unterstützung für die Erweiterung des ökologischen Angebotes bzw. der Einführung eines solchen Angebotes; Anzahl der Vollzeitbeschäftigten im Unternehmen, die teilweise oder ganz in grünen Jobs arbeiten. Demographie: Branche; Anzahl der Mitarbeitenden; Ein-Personen-Unternehmen; Gründungsjahr; Entwicklung des Umsatzes in den letzten zwei Jahren; Gesamtumsatz in 2015; Direktverkauf an Endverbraucher; Teil eines Clusters oder Unternehmensnetzwerks. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Land; Unternehmensgröße; NACE-Code; Nationengruppe; Gewichtungsfaktor.
Non-probability: QuotaNonprobability.Quota
Nicht-Wahrscheinlichkeitsauswahl: QuotenstichprobeNonprobability.Quota
Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI
Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI